Update Creatieve, Inspirerende en Innovatieve Hotels

Vandaag een update van onze lijst met Creatieve, Inspirerende en Innovatieve Hotels. Townhouse Hotel Maastricht, de keten Postillion Hotels en het Lloyd Hotel & Cultural Embassy Amsterdam zijn aan deze lijst toegevoegd.

Hotel Benchmark & Price Index Update

Deze week verschenen verschillende rapporten en benchmarks voor de hotelbranche. Hierbij een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit het Hosta Rapport van Horwath HTL, de Hotel Price Index van Hotels.com en het ING Kwartaalbericht Horeca.

Lancering Hotel Finder en focus op Google Recensies

De lancering van Google Hotel Finder in de VS geeft een duidelijk signaal aan hotel marketeers dat Google binnenkort een nog belangrijker distributie- en marketingkanaal voor hotels kan worden. De introductie van social network Google +, de nieuwe focus op recensies in Google Places en de optie om de kamerprijzen van aanbieders in een split second te vergelijken, maakt van Google een interessant startpunt voor het kiezen en boeken van hotels.

KPMG: Voorzichtig Herstel Hotelbranche

De Nederlandse hotelbranche vertoont een voorzichtig herstel in bezettingsgraad. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. De gemiddelde bezettingsgraad kwam vorig jaar uit op 63,6%, de gemiddelde kamerprijs daalde echter tot naar euro.

Hotels op Facebook Pages

Facebook Pages wordt onder hotel marketeers een steeds populairder marketing tool. Vaak blijft het nog bij het posten op de “Wall” en het plaatsen van foto’s in een album. Maar Facebook Pages biedt steeds meer customization opties aan. In dit artikel een aantal voorbeelden van hotels die hun pagina naar een hoger niveau hebben getild.

Onderzoek Online Hotel Marketing

Uit een nieuw onderzoek van TripAdvisor blijkt dat hoteliers meer zouden willen uitgeven aan SEO, SEM en banner advertenties (63%), social media (39%), mobiele marketing (27%), email marketing (22%) en betaalde vermeldingen op recensie websites (17%)...

Google: de +1 Knop voor Hotels

De komende weken wordt aan de zoekresultaten en advertenties op Google een +1-knop toegevoegd, waarop gebruikers kunnen klikken om uw advertenties aan te bevelen. Google legt uit hoe de +1-knop kan werken voor een hotel.

Commercialisering van Hotel Review Websites

Vorige week werd in een artikel een positieve ontwikkeling rondom Tripadvisor aangestipt. Ze hebben de laatste tijd een aantal aanpassingen doorgevoerd om de betrouwbaarheid van recensies te verhogen. Hoe paradoxaal het ook klinkt, naast het verhogen van de betrouwbaarheid wordt de website ook in een hoog tempo gecommercialiseerd. En dit is voor de hotels natuurlijk een minder gunstige ontwikkeling...

Tripadvisor werkt aan Betrouwbaarheid

Recensie websites zoals Tripadvisor hebben één groot nadeel: recensies kunnen anoniem worden geplaatst. Dit maakt het systeem natuurlijk fraudegevoelig. Concurrerende hotels zouden slechte recensies over elkaar kunnen schrijven of fantastische beoordelingen geven over hun eigen hotels. Natuurlijk realiseert Tripadvisor dit zich ook en voert daarom geleidelijk een aantal kleine aanpassingen door om de betrouwbaarheid van de website te verhogen.

Hotels en Boekingsites, nu ook een strijd op Social Media

In een aantal eerder verschenen artikelen waren we al ingegaan op de verstoorde relatie tussen hotels en boekingsites. Veel hotels zijn afhankelijk geraakt van de boekingsites. Één van de 6 tips die we gaven om (op lange termijn) meer directe boekingen te realiseren, is het gebruik van social media. Maar de boekingsites zien natuurlijk ook de mogelijkheden van social media. Als hotels zich niet pro-actief gaan opstellen, zullen ze ook op de social media directe boekingen verliezen aan derde partijen.