Hotel Management

Personeel: Scripts & Authenticiteit

Veel hotels maken gebruik van scripts om bepaalde taken en diensten consistent te laten uitvoeren door hun frontline personeel. Hoe gedetailleerd zo’n script is en in hoeverre het personeel zich strikt aan die scripts moet houden, kan variëren per taak of situatie.

Populairste Artikelen in 2012

Voordat we het nieuwe jaar ingaan, blikken we nog een keer kort terug op 2012. In 'hotelland' vonden namelijk diverse grote ontwikkelingen plaats: De sterke opkomst van websites als AirBNB.com, de verdere uitrol van Google Hotel Finder, nieuwe kansen op het gebied van mobile, maar toch ook de groeiende afhankelijkheid van boekingwebsites. Hoe kun je als hotel het beste omgaan met deze ontwikkelingen? De populairste artikelen van 2012 hebben we nog een keer hieronder op een rijtje gezet!

De cirkel van invloed in Hotels

Bekend gevoel? Je hebt het idee dat het net niet lekker genoeg loopt in jouw hotel of jouw afdeling. Je haalt de omzetten niet, er zijn minder gasten, de service blijft echt al een tijdje achter maar ja, de economie werkt ook niet mee en het weer van de laatste weken was ook al niet best. Logisch dat het allemaal wat minder gaat. Toch?

Het ultieme doel van een hotel

Wat is het ultieme doel van uw hotel? Vaak wordt in termen van gastvrijheid en hospitality gesproken. Daarnaast wordt ook vaker duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. Tenzij uw hotel onder een stichting valt of hotelier spelen een hobby is, heeft u echter maar 1 ultiem doel: het creëren van winst.

De ‘Service Recovery Paradox’

Defecten in de faciliteiten of fouten in de service zijn onoverkomelijk voor hotels. Geen enkel hospitality bedrijf kan foutloos opereren (‘zero defects’). Maar met een goede service recovery zullen gemaakte fouten echter minder snel leiden tot negatieve consequenties. Sterker nog, het maken van een fout, opgevolgd door een effectieve service recovery, kan zelfs hele positieve consequenties hebben.

Bartering – Handige ‘Tool’ voor Hotels

Bij een barter-overeenkomst betaalt het hotel haar leveranciers en/of andere stakeholders ‘in natura’ (hotelovernachtingen, vergaderarrangementen etc). Vooral in periodes met een lage bezettingsgraad, waarin de kamers / vergaderzalen toch niet zouden worden verhuurd, is een barter-overeenkomst een zeer aantrekkelijk alternatief. Bovendien draagt het ook bij aan een gezondere cashflow.

R. Payer – Als je Stijl hebt, bestaat er geen Concurrentie

Op 10 juli 1962 werd het eerste internationale hotel van Nederland geopend door Conrad Hilton en Z.K.H. Prins Bernhard. Aan de Apollolaan in Amsterdam stond een van de eerste Hilton hotels in Europa. Dit jaar viert het hotel, onder leiding van General Manager Roberto Payer, haar 50-jarig jubileum. Payer kwam ruim veertig jaar geleden vanuit Italië naar Nederland om z'n carrière bij Hilton te starten en is inmiddels al 20 jaar de General Manager van Hilton Amsterdam. Hotelierfocus sprak met hem over de afgelopen 50 jaar en de toekomst.

Hoe hotels nog meer marktaandeel dreigen te verliezen

In het artikel “Hotels zitten niet in de Hotel Business” (januari 2011) werd al aangestipt dat concurrentie van hotels onder meer uit de hoek van de short-stay appartementen komt. Gisteren kwam de NOS met een rapportage over de populariteit van het boeken van een kamer in een particulier appartement in plaats van in een hotel. Airbnb.com, het grootste distributiekanaal van deze vorm van accommodatieverhuur, kwam daarnaast nog met een aantal opmerkelijke cijfers.

Blue Ocean Strategie: in welke oceaan zwemt u?

In 2005 publiceerden Kim en Mauborgne een van de populairste boeken over bedrijfsstrategieën: ‘Blue Ocean Strategy’. De basis van deze strategie is dat er door het bedrijf een nieuwe markt wordt gecreëerd (Blue Ocean) in plaats van in een reeds bestaande markt wordt geconcurreerd (Red Ocean).

Hotel & Personeel: Bouw een succesvol team!

Elke hotelier weet dat goed personeel een van de belangrijkste factoren is voor het succesvol runnen van een hotel. Maar hoe trek je de beste talenten aan? En hoe zorg je er voor dat ze hun potentie kunnen waarmaken? In dit artikel geven Caroline Receveur (GM Doubltree by Hilton Amsterdam Centraal Station), Stella van der Sluis (GM Hotel Papendal) en Hans Vugts (GM Casa 400 Hotel) hun opinie over het aantrekken, begeleiden en behouden van talenten.