In 2005 publiceerden Kim en Mauborgne een van de populairste boeken over bedrijfsstrategieën: ‘Blue Ocean Strategy’. De basis van deze strategie is dat er door het bedrijf een nieuwe markt wordt gecreëerd (Blue Ocean) in plaats van in een reeds bestaande markt wordt geconcurreerd (Red Ocean).

RODE OCEANEN
Rode oceanen worden vertegenwoordigd door alle industrieën en markten die reeds bestaan en gedefinieerd zijn. Voor de bedrijven binnen deze rode oceanen zijn de mogelijkheden en limieten van de markt bekend en kent men het spel der competitie, met zijn spelregels, uit het hoofd. Het doel van deze bedrijven is om beter te zijn dan de concurrentie, zodat zij zoveel mogelijk klanten binnenslepen. Dit fenomeen komt vooral duidelijk naar voren in de rode oceaan karakteriserende term “competitive advantage”, een voordeel dat een bedrijf heeft in relatie tot zijn concurrent. Hoe drukker het wordt in de rode oceaan, hoe groter de concurrentie en hoe meer uw product of dienst een gewoontegoed wordt. Het gevecht met de concurrentie is immers centraal komen te staan in plaats van de unieke waarde van uw product of dienst. Het gevolg is vaak prijsgevechten, lage winstmarges en toenemende onverschilligheid bij de klant.

BLAUWE OCEANEN
Blauwe oceanen zijn alle marktterreinen die tot dusver nog onbekend en verborgen zijn. Er is geen competitie en de vraag naar uw product of dienst wordt dus gecreëerd. Bovendien is er in de blauwe oceaan onbeperkt ruimte voor groei. De focus ligt op de onderscheidende kracht van het bedrijf om nieuw land te veroveren in plaats van het bestaande land op te delen tussen alle hongerige concurrenten.

Klinkt leuk zo’n blauwe oceaan, maar hoe komt u daar?

Om te verhuizen naar een blauwe oceaan moet u spelen met de grenzen van de bestaande markt en verder reiken dan traditionele opvattingen over uw marktgebied. Een nieuw marktgebied ligt vaak dichterbij dan u denkt!

Bij de blauwe oceaan strategie is het voornamelijk belangrijk dat u aanbiedt wat de klant waardevol vindt en niet wat “zou moeten volgens de industrie of concurrentie”. Dit houdt ook in dat u aspecten van uw product of service, die niet zo waardevol zijn in de ogen van uw klanten, ‘weghaalt’. Op deze manier zorgt u voor waardevolle differentiatie terwijl u de kosten en prijs van uw product of dienst verlaagt.

CITIZENM HOTELS
CitizenM Hotels is een mooi voorbeeld van een blue ocean strategy. Ze spelen in op de hedendaagse behoefte aan uitzonderlijke technologieën en investeren niet in zaken die eigenlijk maar weinig waardevol blijken voor gasten. Luxe wordt door citizenM niet gedefinieerd als ruime kamers, een bellboy, chocolaatjes op de bedden van de gasten, dure kunst aan de muur of een persoonlijke check-in service. Integendeel, citizenM richt zich op wat luxe tegenwoordig voor veel mensen betekent: ambiance lighting in de kamers, een rainshower douche, high-tech TV scherm, en een ‘moodpad’ om alle apparatuur en technologische snufjes in de kamer te besturen. Om de nieuwe technologieën te kunnen aanbieden, werken ze in een partnerschap met Philips. Doordat ze focussen op wat hun gasten tegenwoordig als ‘luxe’ zien, kunnen andere, minder gewaardeerde ‘luxe’ services en producten geschrapt worden. Zo moeten gasten zichzelf inchecken en bevatten de kleine hotelkamers niet meer dan nodig is. CitizenM creëert dus een blauwe oceaan door zijn business te bouwen rondom ‘nieuwe’ inzichten in de (verborgen) behoeften van hotelgasten en vervolgens haar producten en diensten hierop in te richten.

Een blue ocean strategy vereist niet per se dat er een compleet nieuwe business of concept wordt neergezet. Met ‘kleine’ innovaties of aanpassingen in de strategie, kunnen hotels nieuwe markten creëren.

WESTIN HOTELS
Een mooi voorbeeld hiervan in de hotellerie is de samenwerking tussen Nintendo Wii en de hotelketen Westin (onderdeel van Starwood). Westin hotels bieden de spelconsole Nintendo Wii aan in hun hotels, om zo aan de wensen van verschillende doelgroepen beter te kunnen voldoen. De gedachte is dat doordeweeks hardwerkende zakenmensen een Nintendo Wii kunnen waarderen om (tussen al hun vergaderingen door) enigszins in vorm te blijven. Daarnaast, zijn de Westin hotels met hun Nintendo Wii een ultieme familie bestemming voor de weekenden, waar zowel kinderen als volwassenen zich kunnen vermaken.

Mocht u deze zomer zin hebben in een frisse duik: Pak uw zwemgerei uit de kast en maak een sprong in het diepe. Maar kies dan wel een blauwe oceaan uit, want zeg nou zelf: rustig, helder, paradijselijk water is toch veel fijner vertoeven dan een rood oorlogsgebied waar u moet vechten om aan het oppervlak te blijven drijven?

SHARE