Wat is het ultieme doel van uw hotel? Vaak wordt in termen van gastvrijheid en hospitality gesproken. Daarnaast wordt ook vaker duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. Tenzij uw hotel onder een stichting valt of hotelier spelen een hobby is, heeft u echter maar 1 ultiem doel: het creëren van winst.

Alle overige doelen zijn irrelevant als u geen winst maakt. U kunt het meest gastvrije hotel zijn in de omgeving, als u geen winst maakt, zullen de deuren op een gegeven moment worden gesloten. U koopt niets met het opschrift ‘meest gastvrij’, ook geen boterham in de supermarkt.  Als bepaalde investeringen in gastvrijheid niet op korte dan wel lange termijn winst opleveren, zijn deze nutteloos. U kunt nog zo duurzaam ondernemen, als er onder de streep niets overblijft, wat is er dan nog duurzaam als de onderneming gedwongen moet worden gesloten?

Relatieve winst
Winst maken alleen, is niet concreet genoeg. U kunt een winst maken van 100.000 euro op jaarbasis. Indien de eigenaar 1 miljoen euro heeft geinvesteerd in het hotel, zou de winst een aardige ROI (Return on Investment) zijn. Heeft de eigenaar 100 miljoen euro geinvesteerd in het hotel, dan zou het een hele slechte investering zijn (als de eigenaar het geld op de bank had gezet had hij veel meer aan rente kunnen ontvangen). Een absoluut winstgetal zegt dus weinig. Het ultieme doel van een hotel is dan ook het creëren van een gezonde relatieve winst.

Positieve cashflow / kasstroom
Een hotel kan op papier een gezonde relatieve winst maken. De gestuurde facturen naar corporate klanten en de inkomsten uit leisure zijn groter dan de kosten (salarissen, huur etc). Maar wat als de kosten eerder moeten worden betaald dan de inkomsten worden ontvangen en er niet genoeg geld in de kas zit om de salarissen en huur te betalen? Op papier een gezonde winst, maar in de praktijk een failliet bedrijf. Naast relatieve winst is positieve cashflow ook een vereiste om het voortbestaan van de onderneming te garanderen. 

Onder de streep
Waar passen dan de begrippen gastvrijheid en duurzaamheid in dit verhaal? Om over een langere termijn winst te kunnen maken zijn goede gastvrijheid en duurzaamheid vaak juist cruciaal. Sterker nog, ze moeten uit de kern van de organisatie komen en zijn geen simpele tools die even ingezet kunnen worden om winst te genereren. Het is dan ook meer dan logisch dat hotels deze begrippen hoog in het vaandel hebben. Maar het kan nooit het ultieme doel zijn van een onderneming.

Oprechte gastvrijheid en duurzaamheid helpen een bepaalde waarde te creëren waar klanten voor willen betalen. En om dat laatste draait het uiteindelijk. Klanten moeten er wat voor over hebben. Zolang men alleen met euro’s kan betalen in de supermarkt, telt voor elke onderneming uiteindelijk aan het einde van de dag alleen of er onder de streep een positief bedrag staat en de lopende rekeningen betaald kunnen worden…

 

Foto: everything / Shutterstock