(zoals verschenen in Entree Magazine)
Drie jaar geleden hadden nog maar weinig hoteliers gehoord van Airbnb. “Is het een nieuwe luchtvaartmaatschappij?”, was toch wel één van de mooiste quotes uit een rondvraag hierover. Inmiddels zullen meer hoteliers er kennis van hebben genomen, want een dergelijk initiatief is de traditionele hotelbranche op de schop aan het gooien. Sterker: dé hotelbranche bestaat niet meer. Ter illustratie: op Booking.com staan er onder Amsterdam inmiddels meer appartementen, b&b’s en woonboten dan hotels. Hetzelfde geldt voor een recensiewebsite als TripAdvisor.
Gelukkig is er een aantal hoteliers dat beseft wat voor impact deze ontwikkeling heeft. Vaker is de houding echter heel naïef. “Dit zijn toch niet onze concurrenten?” Maar inmiddels zijn er ruim tien miljoen overnachtingen geboekt via Airbnb en waar dacht u dat al die personen hadden geslapen … Onder een brug?
En we hebben het zeker ook niet alleen over het lagere segment. In het aanbod tref je genoeg penthouses, luxe-appartementen en villa’s die per jaar tientallen keren worden geboekt voor de prijs van een hotelsuite op vijfsterrenniveau.
“De huidige ontwikkelingen hebben echter een nog veel grotere impact”
De hotelwereld heeft jaren liggen slapen en de boekingswebsites veel te machtig laten worden. De huidige ontwikkelingen hebben echter een nog veel grotere impact: terwijl boekingswebsites vanwege de commissiekosten een groot deel van de marge weghalen, kapen appartementen de gasten weg. Dan heeft u dus helemaal niets om commissiekosten over te betalen.
De gemeente zal dit helaas niet voor u gaan oplossen. Amsterdam bijvoorbeeld, omarmt Airbnb en ziet het zelfs als een stimulans voor de economie en het toerisme. Ook in andere steden en gebieden groeit het aanbod van alternatieve accommodaties als kool.
Maar het slapen in een appartement is toch een hele andere ervaring dan overnachten in een hotel? Jazeker! Kijk maar eens hoeveel hoger een gemiddeld appartement of b&b wordt beoordeeld in vergelijking met een gemiddeld hotel. Als klap op de vuurpijl trok Airbnb onlangs één van ‘s werelds meest gerespecteerde en innovatieve hoteliers aan: Chip Conley, oprichter van de hotelgroep Joie de Vivre. En de volgende stap is om gasten een nog betere ervaring aan te bieden in alle appartementen.
“Waarom zou een gast nog voor een hotel kiezen?”
Uiteraard nam ik zelf ook de proef op de som. Voor vijftig euro per nacht verbleef ik in een riant appartement op de beste locatie in Barcelona. Manuel – nee, niet die uit Fawlty Towers – was de beste gastheer die je kunt wensen. Bij aankomst waren er een korte uitleg over het meer dan prima appartement, de overdracht van de sleutels én de beste insidertips over de omgeving. En als ik nog vragen had tijdens mijn verblijf kon ik hem bereiken op zijn mobiel.
Een goed appartement, op een ideale locatie, met een prima gastheer en tegen de laagste kosten: waarom zou een gast, zowel zakelijke als leisure-, nog voor een hotel kiezen? Dit is meteen de belangrijkste vraag die elke hotelier in de komende jaren zal moeten stellen.
Zeg maar dag tegen de hotelbranche en welkom tegen de business van accommodaties.
Foto: Everyting / Shutterstock