In het artikel “Hotels zitten niet in de Hotel Business” (januari 2011) werd al aangestipt dat concurrentie van hotels onder meer uit de hoek van de short-stay appartementen komt. Gisteren kwam de NOS met een rapportage over de populariteit van het boeken van een kamer in een particulier appartement in plaats van in een hotel. Airbnb.com, het grootste distributiekanaal van deze vorm van accommodatieverhuur, kwam daarnaast nog met een aantal opmerkelijke cijfers.
Airbnb.com stelt dat er voor dit jaar alleen al 90.000 nachten (!) zijn geboekt door Nederlanders en in totaal een omzet van 12 miljoen door de Amsterdamse verhuurders is gerealiseerd. Waar OTA’s (boekingswebsites) binnen een paar jaar een substantieel deel van de marge in de hotelbranche naar zich toe wisten te halen, verliezen hotels nu ook een deel van de vraag/demand. Het is dan ook frappant dat er vrijwel niets aan gedaan lijkt te worden.
Naast de enorme groei van websites als Airbnb.com en Wimdu.com is ook waar te nemen dat OTA’s en websites als Tripadvisor.com handig op deze ontwikkeling inspelen. Steeds meer appartementen (met soms 1 tot 3 kamers) verschijnen op deze websites en krijgen bovendien de beste recensies en beoordelingen.
Allereerst rijst er de vraag of er sprake is van oneerlijke concurrentie. Hotels dienen aan allerlei voorschriften en vereisten te voldoen, terwijl de eigenaren van de particuliere appartementen deze verplichtingen niet lijken te hebben. Bovendien heb je ook aspecten als toeristenbelasting die hier eventueel op van toepassing zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het ridicule feit dat huurders van sociale (!!) woningbouw door het doorverhuren van hun woning mooie winsten binnenharken. Dit zijn zaken die hotels actief zouden moeten aankaarten bij overheidsinstanties en brancheverenigingen.
Er is echter nog een diepere vraag: Waarom kiezen steeds meer gasten ervoor om een kamer te boeken in een particulier appartement in plaats van in een hotel. ‘Een lagere prijs’ is te makkelijk en gewoon onjuist. Er zijn meer dan genoeg particuliere appartementen/kamers met een prijs die boven de gemiddelde prijs van Amsterdamse 3-4 sterren hotels zitten.
Duidelijk blijkt dat er een steeds grotere groep reizigers haar behoeften beter vervuld ziet worden door het boeken van een particuliere kamer of appartement . In Hotels zitten niet in de Hotel Business beschreef ik daarom al dat hotels veel meer naar een duidelijke klanten-oriëntatie moeten gaan, in plaats van een product-oriëntatie. Klanten zijn niet per se op zoek naar een hotel. Ze zijn op zoek naar een vorm van accommodatie. Ze zijn niet per se op zoek naar accommodatie met room service, minibar, turndown service, pay-tv etc. Misschien hechten ze meer waarde aan het persoonlijke contact met locals en gratis wifi….
Foto: d8nn / Shutterstock