De lancering van Google Hotel Finder in de VS geeft een duidelijk signaal aan hotel marketeers dat Google binnenkort een nog belangrijker distributie- en marketingkanaal voor hotels kan worden. De introductie van social network Google +, de nieuwe focus op recensies in Google Places en de optie om de kamerprijzen van aanbieders in een split second te vergelijken, maakt van Google een interessant startpunt voor het kiezen en boeken van hotels.

GOOGLE HOTEL FINDER

Google Hotel Finder is vooralsnog alleen voor Amerikaanse bestemmingen gelanceerd, maar geeft al een inzicht in de manier waarop Google informatie snel kan presenteren. Recensies, foto’s, de connectie met Google Maps en een overzicht met de laagste prijzen maakt Google een goed oriëntatiepunt voor het kiezen van hotels. Ongetwijfeld zal er ook een connectie met Google+ worden gemaakt, zodat gebruikers (betrouwbare) beoordelingen en recensies uit hun eigen netwerk kunnen lezen.

Google Hotel Finder

RECENSIES OP GOOGLE PLACES

Waar Google op hotel pagina’s in Google Places (klik hier voor uitleg over Google Places) eerst nog recensies plaatste van bronnen als Tripavisor.com, worden nu alleen nog maar recensies van Google gebruikers getoond. Door op de Places pagina een opvallende rode knop te installeren worden bezoekers door Google gestimuleerd recensies te schrijven over de hotels. Hoewel Google op dit moment nog over veel minder recensies beschikt dan bijvoorbeeld Tripadvisor, hebben ze natuurlijk wel het bereik om snel nieuwe recensies te verzamelen. De hotels worden in Hotel Finder nu bovendien op beoordelingen gerangschikt, waardoor het steeds belangrijker wordt gasten te stimuleren om (ook) op Google een recensie te plaatsen.

Google Places Hotels

 

Foto: dennizn / Shutterstock