Groenwassen of groen verrassen?

Pincoffs Hotel Rotterdam is een van de duurzaamste hotels in Nederland en werd dit jaar genomineerd voor de 'groene' Telegraaf awards. Edwin van der Meijde, eigenaar van Hotel Pincoffs, heeft speciaal voor Hotelierfocus een opinie geschreven over duurzaamheid in de hotellerie.

Reageren op Recensies – Hotel Reputation Management

Of je nu als hotelier persoonlijk wel of geen waarde hecht aan recensie-websites, je kan er zakelijk niet meer omheen. Toch zie je dat heel veel hotels totaal niet (of veel te laat) reageren op geplaatste recensies, zelfs niet op de negatieve reacties. En als hotels wél reageren, gebeurt dat ook niet altijd op de juiste manier. Lucy van Alphen, Managing Partner van A-Sense Hospitality, geeft haar opinie over het reageren op recensies.

Hotel Revenue Management – Opinie

Bart Blikman (General Manager Carlton President Hotel) en René Wildeman (General Manager Hotel Amsterdam - De Roode Leeuw) bespreken in dit artikel hoe ze revenue management toepassen in hun eigen hotel.

Hotel Marketing Must: Conversie Meten & Funnels

De trend van offline boekingen naar online boekingen heeft een bijkomend groot voordeel voor hotels: het boekingsproces is beter te meten en te analyseren. Hoteliers lopen echter enorm achter op dit gebied, terwijl OTA's als Booking.com meester zijn in het meten en analyseren van data en op basis daarvan vele extra reserveringen kunnen genereren...

Maatschappelijk Bewust Ondernemen: Sandton Hotels & MKI

Sandton Hotels werkt intensief samen met het Medical Knowledge Institute (MKI), een in Nederland gevestigde, internationale non-profit gezondheidsorganisatie. Het MKI richt zich voornamelijk op scholing en informatievoorziening in Zuid-Afrika. Rogier Braakman, CEO en eigenaar van Sandton Hotels, vertelt hoe zijn hotelgroep haar resources en netwerk gebruikt om het MKI te ondersteunen.

Storytelling in hotels, meer dan een communicatiestrategie

Coen Schelfhorst, Adjunct Directeur Horeca Efteling, vertelt in dit artikel over het toepassen van storytelling in de hotelbranche. "Storytelling kan worden gebruikt om je te onderscheiden in een concurrerende markt. Het kan leiden tot een sterk imago, zal leiden tot blijvende herinneringen van gasten, het kan de communicatie- en marketing strategie faciliteren en het zorgt voor mond-tot mond reclame."

Re-Branding. De switch naar een ander hotelmerk

Door de aanwezigheid van sterke (inter)nationale hotelmerken, is re-branden geen onbekend fenomeen in de hotelbranche. In een aantal gevallen kiezen hotels er zelf voor om te opereren onder een sterkere merknaam, in andere gevallen vindt er een re-brandingproces plaats na een overname. Caroline Receveur, General Manager van Doubletree by Hilton in Amsterdam, vertelt over haar recente ervaring met de re-branding van het voormalige Mint Hotel in de hoofdstad.

G.M. vs. Managing Partner: De waarde van ‘Ownership’ in Hotel Management

Er zijn verschillende constructies van ‘ownership’ denkbaar in de hotellerie. Hotels (zowel het onroerend goed als de exploitatie) kunnen eigendom zijn van bijvoorbeeld een investeringsmaatschappij, hotelgroep of private personen/families. Verschillende ownership-constructies kunnen wellicht andere invloed hebben op het management van een hotel. Jan Stuurman, eerder Hotel Manager bij Hotel Arena Amsterdam en nu Managing Partner van Hotel V vertelt over de invloed van ownership in z’n functie als Manager.

Het Succes van The Toren Hospitality Filosofie

Hotel The Toren Amsterdam won vorige week de Travelers’ choice award voor beste hotel in Nederland. Met lovende recensies op Tripadvisor.com, maar ook met hoge scores op andere websites, blijkt The Toren de verwachtingen van gasten telkens te overtreffen. Wat maakt The Toren het beste hotel van Nederland? Hotelierfocus sprak met Eric Toren, de man achter de succesvolle Toren Hotel Groep.