Pincoffs Hotel Rotterdam is een van de duurzaamste hotels in Nederland en werd dit jaar genomineerd voor de ‘groene’ Telegraaf awards. Edwin van der Meijde, eigenaar van Hotel Pincoffs, heeft speciaal voor Hotelierfocus een opinie geschreven over duurzaamheid in de hotellerie.

YESTERDAY’S BREAD
Je moet wel durven. Mooi ontbijtbuffet, opgebouwd uit blauwgele bloemrijke handgebakken potten, schalen, mokken en meer. 6 Soorten zelfgemaakte confituur, potten met bio-muesli, grote schalen grof gesneden fruit, schaal met salade caprese, schaal met uitgebakken spek, zelf te snijden ambachtelijke brood, mandje met gekookte eitjes en… een mand met oud brood. Yesterday’s bread, ideaal voor uw toast, vermeldt het bordje naast de uit de kluiten gewassen toaster op het buffet. Op de ontbijttafel, onder het bestek, een lichtbruin servetje met de opdruk: Love Food – Hate Waste. We love leftovers!

DUURZAME LUXE
Velen zullen bij de bovenstaande omschrijving niet onmiddellijk het beeld van een luxe 4-sterren hotel opgeroepen krijgen. Toch is dat de realiteit. Dit hotel is gevestigd in Kopenhagen, een van de groenste steden van Europa. Hier is duurzaam denken en handelen al een paar stappen verder dan in Nederland. De geesten zijn hier al veel rijper voor een duurzamer verblijf op aarde. Wat wij in Nederland nog bijzonder vinden, of afwijkend, vinden inwoners van Kopenhagen common sense. Zelf een  oproep om de leftovers in de koelkast thuis nuttig te gebruiken en ‘de vuilnisbak hongerig naar bed te sturen’ wordt niet met hoongelach begroet. Er zullen maar weinig hotels in Nederland zijn die met trots hun oude brood op het ontbijtbuffet serveren alsof het om een vanzelfsprekend buffetingrediënt gaat. Maar waarom eigenlijk niet? Een goede toaster maakt van oud brood een lekkernij. Iedereen weet dat. Mijn oma en mijn moeder heb ik dat wel honderd keer horen zeggen.
In Kopenhagen is bij een prettig deel van de mensen de schakelaar al om. Het is daar voor velen niet duurzaam óf luxe, maar duurzame luxe. En daar kan feitelijk veel intenser van worden genoten dan van voorspelbare producten op een doorsnee ontbijtbuffet.

“Ik word vriendelijk ontvangen. Trrrriiiing: 5,00 euro. Mijn koffer wordt naar boven gedragen: 2,50 euro”.

OVERAL EEN PRIJSKAARTJE
Hoewel we het natuurlijk ontkennen, hangen mensen heel hun leven prijskaartjes aan materiële en immateriële zaken. Wanneer een gast het hotel betreedt, begint deze onmiddellijk met het beprijzen van zijn ervaring. Ik roep graag het beeld op van een rondborstige bedrijfsleider uit een ouderwetse supermarkt, waar de artikelen worden geprijsd met zo’n grote etiketten-tang.
De deur wordt voor de gast  opengehouden. Trrrrriiiiing: 2,50 euro. Ik word vriendelijk ontvangen. Trrrrriiiiing: 5,00 euro. Mijn koffer wordt naar bovengedragen: 2,50 euro. Deze gastvrije hotelmeneer wil niet eens een fooi: er wordt 2,50 euro extra opgeboekt in het hoofd. Wat een ruime kamer! Trrrrriiiiing: 55 euro. Wat een geweldige douche, heerlijk geslapen, superontbijt, etcetera. Er kan toch snel een bedrag van 170 euro aan beleveniswaarde worden verzameld met ervaringen. Past de rekening bij die verwachting? Ja? Superhotel. Bonusje erbij.

“Over korte tijd ziet iedereen stroom, gas en verlichting als logische ingrendiënten van duurzaam ondernemen”.

Ik geloof dat bij duurzaamheid hetzelfde gebeurt. Duurzaamheid op zich zal over een paar jaar niet langer onderscheidend zijn. De manier waaróp je duurzaam onderneemt, zal de meerwaarde opleveren.  Centraal daarbij staat natuurlijk de vraag: hoe beleven de gasten de vormen van duurzaam ondernemen in het hotel? Hoe beprijzen ze hun ervaringen? Hoe komt het op hun interne balans? Niemand scoort met groene stroom of bosgecompenseerd gas, spaarlampen of LED-verlichting. De ‘groene’ manager krijgt er punten voor die uitmonden in wel of geen milieucertificaat, maar een gast zal zich er weinig of niks van aantrekken. Die zal pas de mond open doen als het te koud is of te donker.
Over korte tijd ziet iedereen stroom, gas en verlichting als logische ingrediënten van duurzaam ondernemen. Een hotel doet het duurzaam, of je doet het niet. Voor beide groepen zullen er fans zijn – aangenomen dat de niet-duurzame bedrijven onderin de markt met lage prijzen weten te scoren.

ONDERSCHEIDEND DUURZAAM
Onderscheidend ben je als hotel wanneer je de gast verrast;  wanneer je de gast raakt. Het liefst recht in het hart. De grootste kans op een voltreffer heeft een hotel wanneer het duurzame beleid algemeen door het personeel wordt ondersteund en met ziel en zaligheid wordt uitgedragen. Wanneer een hotel een geloofwaardig en bijzonder verhaal vertelt, zullen mensen het onthouden. En doorvertellen. De gasten zullen steeds sneller door hebben of het hotel betrokken is bij de omgeving, of niet. Of een bedrijf alleen maar uit concurrentie-overwegingen groene aspiraties heeft, of dat er ook een ruimere gedachte achter zit die bijdraagt aan maatschappelijke verbeteringen.

Over enige tijd zullen de hotelgasten groenwaspraktijken niet alleen herkennen, maar ook anders beprijzen in hun totaal-ervaring. Vermoedelijk zullen ze een hotel niet direct straffen, maar zeker ook niet belonen.  De presentatie van duurzaamheid zal een steeds grotere factor worden. Blijven de acties die het hotel heeft ondernomen hangen bij de gasten of zijn ze het na de check-out al weer vergeten? De optelsom van de verrassing en de kwaliteit bepaalt uiteindelijk welke waarde die de gast er die ‘groene’ beleving geeft.

DUURZAAM VERGADEREN?
In onze kleine board room kan duurzaam worden vergaderd. Maar hoe laat je dat zien? Hoe laat je het mensen beleven? De groene stroom, de verwarming, de energiezuinige verlichting, de biologische hapjes – ze verrassen niet. Na afloop van de vergadering een virtuele boom meegeven die via een unieke code op het internet kan worden uitgezocht en geplant, blijk voor ons hotel een ideale manier om onze bedrijfsfilosofie voor het voetlicht te krijgen.

“Wij hopen natuurlijk dat onze gasten de duurzaamheid in Pincoffs op een positieve manier beprijzen in hun hoofd”.

We gaan met onze paar duizend bomen en het bos dat we daarmee bouwen in Panama de wereld niet redden. Maar het is leuk om te doen, wij compenseren er onze CO2-voetafdruk voor een flink deel mee en het is goed voor lokale werkgelegenheid. Zeker net zo belangrijk is dat onze gasten de boodschap meekrijgen dat Suitehotel Pincoffs een luxe, comfortabele en ook duurzame onderneming is die hart heeft voor haar omgeving.  Wij hopen natuurlijk dat onze gasten de duurzaamheid in Pincoffs op een positieve manier beprijzen in hun hoofd. Dat ze gecharmeerd zijn van hun boom en dan denken: dit hotel brengt mij een nieuwe ervaring en ik geniet van de kwaliteit.

Een boom is niet altijd zomaar een boom. En oud brood is niet altijd gewoon oud brood. Maar als de gast het nog niet ziet, moet je wel durven.