Sandton Hotels werkt intensief samen met het Medical Knowledge Institute (MKI), een in Nederland gevestigde, internationale non-profit gezondheidsorganisatie. Het MKI richt zich voornamelijk op scholing en informatievoorziening in Zuid-Afrika. Rogier Braakman, CEO en eigenaar van Sandton Hotels, vertelt hoe zijn hotelgroep haar resources en netwerk gebruikt om het MKI te ondersteunen.

STEUN AAN MKI
“Als relatief jong bedrijf kunnen we niet elk jaar zomaar een groot bedrag doneren aan het MKI.  Daarom zijn we een marketingovereenkomst aangegaan, waarbij Sandton Hotels zich actief inzet om het MKI te promoten. Sandton trekt jaarlijks rond de 200.000 gasten, wat ons de kans biedt om aan al die personen de boodschap van het MKI over te brengen.”

“In elk hotel worden gasten op diverse manieren geïnformeerd over onze samenwerking met het MKI. Bij het uitchecken wordt vervolgens op de rekening van de gast één euro extra geboekt voor MKI. Het is dan volledig aan de gasten om te bepalen of ze deze euro doneren of liever van de rekening willen verwijderen. Ongeveer 30% van de gasten doneert nu, en het is aan ons om dit percentage steeds te verbeteren. Daarnaast faciliteert Sandton alle events van het MKI. We sponsoren dus vooral in natura. Tevens verspreiden we de boodschap van het MKI in onze eigen netwerk van leveranciers en andere stakeholders. Als je ziet wat voor nieuwe steun of samenwerkingen met het MKI hieruit voort zijn gekomen, is dat echt ongekend!”

“Het is heel makkelijk om alleen een monetaire bijdrage te leveren aan het goede doel. We hadden er voor kunnen kiezen om elke euro van de gast te verdubbelen, maar door het inzetten van onze resources, goede naam en het Sandton netwerk hebben we veel meer waarde kunnen creëren voor MKI.”

WAAROM EEN GOED DOEL STEUNEN?
“Maatschappelijk verantwoord ondernemen vind ik maar een raar begrip. Alsof we een ‘verantwoordelijkheid’ hebben ten opzichte van de maatschappij. Ondernemers hebben maar één echte verantwoordelijkheid en dat is het bedrijf levend te houden. Ik praat liever over ‘maatschappelijk bewust ondernemen’. We zijn ons er van bewust dat we met onze producten, diensten, netwerk  en resources, de mogelijkheid hebben om ook een steentje te kunnen bijdragen aan de maatschappij. Ik geloof ook niet zo in charity puur vanuit maatschappelijke ‘verantwoordelijkheid’. Als organisatie moet je het ook leuk vinden en er wat aan hebben. In principe hebben alle stichtingen doelen die de ondersteuning waard zijn, maar je moet iets kiezen dat aansluit bij je core business.”

“MKI is ook een jonge organisatie, die aantrapt tegen de gevestigde orde en laat zien dat het anders kan. Daarnaast heeft onze naam een Zuid-Afrikaanse connectie (‘Sandton’ is een bekende wijk in Johannesburg red.). MKI past daarmee uitstekend bij Sandton Hotels en het maakt het voor mij dan ook makkelijker te ‘verkopen’. We zijn ondernemers en willen graag het verschil maken. Met MKI kunnen we deze impact hebben. Wat veel gasten ook aanspreekt bij MKI, is dat de gedoneerde euro ook echt naar een project in Zuid-Afrika gaat. Er is heel weinig overhead in vergelijking met de grote organisaties.”

“Ik geloof er ook heilig in dat alle partijen er wat aan moeten hebben. Dit heb ik vanaf het begin ook tegen Harold Robles (oprichter van het MKI red.) gezegd. Zo’n samenwerking kan voor Sandton natuurlijk een commercieel effect bewerkstelligen. Daarnaast biedt de connectie met het MKI en het netwerk er omheen, kansen voor ons.”

“Cruciaal voor succes is dat de samenwerking echt in de gehele organisatie wordt geïntegreerd. Het moet leven onder het personeel, leveranciers, gasten en andere stakeholders.”

INTEGRATIE IN DE ORGANISATIE
“Cruciaal voor succes is dat de samenwerking echt in de gehele organisatie wordt geïntegreerd. Het moet leven onder het personeel, leveranciers, gasten en andere stakeholders. Je kan wel een goed doel gaan steunen omdat je denkt dat het moet of het op een checklist staat, maar dan zal het nooit succesvol zijn.”

“Om het personeel er bij te betrekken hebben we nu bijvoorbeeld een contest uitgeschreven onder al onze medewerkers. Zij kunnen middels een motivatiebrief zich inschrijven voor een trip naar Zuid-Afrika. Harold Robles kiest vervolgens twee medewerkers die op kosten van Sandton in Zuid-Afrika kunnen verblijven en ook daadwerkelijk de townships in gaan om zich voor het MKI in te zetten. Hier zullen we vervolgens een verslag van maken en dit verspreiden in onze eigen media, zoals de Sandton Post, zodat al onze stakeholders op de hoogte blijven.”

“Ik denk dat alle hotels zouden moeten kijken hoe ze hun resources en netwerk kunnen inzetten om iets bij te dragen aan de maatschappij. Het belangrijkste is dat de samenwerking aansluit bij de core van de onderneming en het dus ook een kloppend verhaal wordt.”

Foto: TristanBM / Shutterstock