Storytelling in hotels, meer dan een communicatiestrategie

Coen Schelfhorst, Adjunct Directeur Horeca Efteling, vertelt in dit artikel over het toepassen van storytelling in de hotelbranche. "Storytelling kan worden gebruikt om je te onderscheiden in een concurrerende markt. Het kan leiden tot een sterk imago, zal leiden tot blijvende herinneringen van gasten, het kan de communicatie- en marketing strategie faciliteren en het zorgt voor mond-tot mond reclame."

Re-Branding. De switch naar een ander hotelmerk

Door de aanwezigheid van sterke (inter)nationale hotelmerken, is re-branden geen onbekend fenomeen in de hotelbranche. In een aantal gevallen kiezen hotels er zelf voor om te opereren onder een sterkere merknaam, in andere gevallen vindt er een re-brandingproces plaats na een overname. Caroline Receveur, General Manager van Doubletree by Hilton in Amsterdam, vertelt over haar recente ervaring met de re-branding van het voormalige Mint Hotel in de hoofdstad.
video

Four Seasons Magazine: Content is King

Na de launch van een state of the art website, heeft hotelgroep Four Seasons ook een nieuw digitale magazine gelanceerd voor een 'digital luxury travel experience'. Net als bij de InterContinental applicatie voor de Ipad, is er een prominente rol weggelegd voor de 'conciërge'.

Strategie voor Hotels – Terug naar Michael Porter

Als we het over strategie hebben, kom je automatisch bij Michael Porter uit. Zijn artikel ‘What is strategy’ gepubliceerd in de Harvard Business Review (1996) geldt als een van de leidende artikelen op het gebied van strategie. Het artikel is immer relevant voor de hotelbranche. Hotels concurreren te vaak op prijs en werken te weinig vanuit een echte strategie.

Top Hotelmerken bundelen krachten met eigen Boekingwebsite

Zes grote hotelketens hebben gezamelijk een nieuwe boekingwebsite ontwikkeld om meer rechtstreekse reserveringen te genereren. Via Roomkey.com zijn nu 23.000 hotelkamers te boeken. Het doel voor eind 2012 is 80.000 hotelkamers via dit kanaal te kunnen aanbieden.

Metrics voor Hotel Performance

Bezettingsgraad en ADR (gemiddelde kamerprijs) vormen samen met REVPAR altijd de basis in rapporten en onderzoeken naar de performance van hotels. Maar om een beter inzicht te krijgen in de (toekomstige) winstgevendheid, de distributie en de effectiviteit van de marketing activiteiten van het hotel, zijn andere metrics nodig. In dit artikel 6 willekeurige voorbeelden van metrics die meer inzicht geven in de performance van het hotel en haar marketingactiviteiten.

Populairste Artikelen Hotelierfocus.nl 2011

POPULAIRSTE ARTIKELEN IN 2011. Hierbij een overzicht van de top 25 populairste artikelen op Hotelierfocus.nl in 2011. De belangrijkste keywords en thema's van het jaar...

Google Hotel Finder – Distributiekanaal 2012?

In verschillende eerder verschenen artikelen op Hotelierfocus.nl, o.m. ‘Lancering Hotel Finder en Focus op Google Recensies’, ‘Google: de +1 Knop voor Hotels’, ‘Hotels: Claim uw Plaats op Google Places’, gingen we al in op de steeds grotere rol van Google in het distributieproces voor hotels. Met nieuwe ontwikkelingen rondom Google Hotel Finder lijken ze een volgende stap te hebben genomen in het distributielandschap.

Hotel Marketing – Inhaken op de Actualiteit

Werken vanuit een duidelijke strategie en een uitgewerkt plan zijn het fundament van succesvolle hotel marketing. Dit betekent echter niet dat alle marketing activiteiten ruim tevoren moeten worden bepaald en gepland. Een goed marketing plan dient juist ook ruimte te bieden om snel in te haken op actualiteiten, trends of nieuwe innovaties.

Social Media bij Hotel Landgoed Duin & Kruidberg

Anke Klumpers deed voor haar afstuderen onderzoek naar het gebruik van social media in de hospitality branche en de kansen hiervan voor Landgoed Duin & Kruidberg. Op basis van dit onderzoek schreef ze een social media beleid voor het hotel en maakte daarnaast een start met de uitvoering van het geschreven beleid. Voor Hotelierfocus.nl vertelt Anke Klumpers over haar afstudeeropdracht bij Landgoed Duin & Kruidberg.