Hotels en Boekingsites, nu ook een strijd op Social Media

In een aantal eerder verschenen artikelen waren we al ingegaan op de verstoorde relatie tussen hotels en boekingsites. Veel hotels zijn afhankelijk geraakt van de boekingsites. Één van de 6 tips die we gaven om (op lange termijn) meer directe boekingen te realiseren, is het gebruik van social media. Maar de boekingsites zien natuurlijk ook de mogelijkheden van social media. Als hotels zich niet pro-actief gaan opstellen, zullen ze ook op de social media directe boekingen verliezen aan derde partijen.

Een Boost voor de Teamspirit! – Hans Vugts

Voor de jaarlijkse Dutch Hotel Award zijn nog 3 hotels in de race: Townhouse Hotel Maastricht, Postillion Hotel Bunnik en Casa 400 Hotel Amsterdam. Hans Vugts, een van de vaste panelleden van Hotelierfocus.nl én General Manager van het Casa 400 Hotel vertelt wat de deelname en de finaleplaats bij de Dutch Hotel Award met het hotel doet.

Groupon geschikt voor Hotels?

Na het enorme succes van Groupon, komen nu ook Facebook en Google met hun eigen group buying dienst. Veel restaurants en cafes maken gebruik van Groupon om meer gasten binnen te krijgen. Hotels lijken er echter minder enthousiast over. Hotelierfocus vroeg Jan Stuurman, Bart Blikman en Hugo Maat naar hun opinie over initiatieven als Groupon.

Social Media: Geen Verkoopkanaal – Eline Gerdes

Eline Gerdes (Sales & Marketing Casa 400 Hotel) geeft haar visie op social media en vertelt hoe Casa 400 kanalen als Facebook, Twitter en Youtube inzet om nog beter met gasten te communiceren.

“Hotelopleiding niet Relevant” – Introductie Jan Stuurman

Zoals eerder vermeld zal een aantal pro-actieve hoteliers bijdrages gaan leveren op Hotelierfocus.nl. Vorige maand introduceerden we al Hans Vugts en Eline Gerdes van Casa 400. Vandaag een introductie van Jan Stuurman, managing partner van Hotel V in Amsterdam.

Personeelsmanagement – Hans Vugts

Vorig jaar verhuisde Casa 400 Hotel Amsterdam naar een nieuw gebouw. Directeur Hans Vugts heeft toen ook een vrijwel compleet nieuw (management) team samengesteld. Voor Hotelierfocus.nl vertelt hij over een aantal aspecten van het personeelsmanagement bij Casa 400.

Hans Vugts en Eline Gerdes (Casa 400) op Hotelierfocus.nl

Vanaf volgende maand zullen een aantal pro-actieve hoteliers bijdrages gaan leveren op Hotelierfocus.nl. In de vorm van artikelen, opinies en (video)interviews zullen zij hun visie geven op verschillende aspecten van de hotellerie. Vandaag een korte video-introductie van Hans Vugts  (General Manager) en Eline Gerdes (Marketing Executive) van het innovatieve Casa 400 Hotel in Amsterdam.

Hotels zitten niet in de Hotel Business

In 1960 verscheen in de Harvard Business Review misschien wel het meest bekende marketing artikel ooit: Marketing Myopia van Theodore Levitt. In dit artikel legt Levitt uit dat veel bedrijven hun markt te beperkt zien en niet begrijpen welke behoeften van de consumenten ze eigenlijk vervullen. Dit lijkt nu meer dan ooit van toepassing op de hotelbranche.

Gratis WiFi aanbieden in het Hotel?

Steeds meer hotelgasten hebben een smartphone met email- en internetopties. Daarnaast willen (zaken)reizigers met hun notebooks/laptops zo mobiel mogelijk zijn. De beschikbaarheid van wifi-internet is voor de meeste hotels nu een ‘must’.