In juni van dit jaar ontving het Palace Hotel in Noordwijk de Dutch Hotel Award, een prijs voor een hotel waarvan het managementteam zich op een unieke manier onderscheidend heeft gemanifesteerd. André Aaij, General Manager van het Palace Hotel, blikt terug op het winnen van de award en de impact hiervan op het hotel.
Wat voor impact heeft het winnen van de DHA gehad?
André Aaij: “Het mes heeft aan meerdere kanten gesneden. Direct na de bekendmaking dat wij de Dutch Hotel Award hadden gewonnen, barstte er een bom aan felicitaties los via onder andere Twitter en Facebook. Pas toen realiseerden wij ons dat het winnen van deze prestigieuze prijs zo’n enorme impact op het bedrijf zou krijgen. Daarnaast vlogen de aanbiedingen ons om de oren en iedereen wilde graag met ons samenwerken. Door de enorme publiciteit rondom het evenement is onze naamsbekendheid gegroeid en men weet ons hierdoor makkelijker te vinden. Dit geldt niet alleen voor zakelijke gasten, maar ook voor de leisure gasten.”
“Tot slot heeft de weg er naartoe geleid tot nog meer teambuilding binnen het Palace Hotel. Alle afdelingen moesten goed met elkaar samenwerken om de presentaties in goede banen te leiden. Tevens heeft het de medewerkers ook heel veel plezier gebracht en zijn ze nóg trotser dan voorheen om het Palace Hotel als werkgever te hebben. De energie die vrijkomt met zo’n wedstrijd is fenomenaal. Ik ben vreselijk trots op mijn team!”
“De award heeft ons een makkelijke ingang gegeven bij bedrijven. We merken dat men toch wel nieuwsgierig is naar het hotel dat de Dutch Hotel Award heeft gewonnen.”
Merk je dat gasten er waarde aan hechten?
“Wij merken zeker dat gasten hier waarde aan hechten. Niet alleen relaties hebben ons gefeliciteerd, ook hotelgasten hebben ons gefeliciteerd met onze overwinning. Gasten die er niet bekend mee zijn, vragen ernaar. We hebben voor zowel de zakelijke – als de leisure markt specifieke Dutch Hotel Award arrangementen samengesteld en deze worden relatief vaak geboekt. Tevens hebben wij specifieke zakelijke aanvragen gekregen omdat men een persbericht of interview las over onze winst. De award heeft ons een makkelijke ingang gegeven bij bedrijven. We merken dat men toch wel nieuwsgierig is naar het hotel dat de Dutch Hotel Award heeft gewonnen.”
Wat is de grootste ‘winst’ n.a.v. het winnen van de DHA?
“De grootste winst is wat ons betreft toch wel de hele weg die we bewandeld hebben naar de finale van de Dutch Hotel Award. Het is geweldig om zo’n enthousiasme van alle medewerkers te zien om die Award binnen te slepen. Voor onze eerste presentatie aan de juryleden hebben wij met alle medewerkers van het hotel een zogenaamde lip dub gemaakt. Hier straalde ook het enthousiasme er vanaf.
We hadden al een hecht team dat goed samenwerkt, maar ik vind dat er altijd ruimte is voor verbetering. Nou, die gedachte heeft zich nu bewezen. Iedereen werkte naar 1 doel en dat was het binnenslepen van die felbegeerde Award. Nu dat voorbij is, staat iedereen toch weer op scherp om net dat beetje extra te geven dat wellicht bij andere hotels tekort schiet; die persoonlijke aandacht waar men behoefte aan heeft in een tijdperk van verdere individualisering en geen tijd voor elkaar over hebben.”
Jullie hebben ongetwijfeld de smaak te pakken. Wat wordt de volgende prijs / award?
“Dit jaar hebben wij onze zilveren Green Key ingeruild voor een Gouden Green Key. Dit betekent voor ons niet alleen extra aandacht voor het milieu maar ook voor de samenleving. Vorig jaar hebben wij een spinningmarathon georganiseerd ten behoeve van stichting Spieren voor Spieren. Een geweldig initiatief dat zich inzet voor kinderen met een spierziekte. Door deze stichting kunnen kinderen een snellere diagnose krijgen van hun ziekte en kunnen daardoor dus ook sneller behandeld worden. Onze spinningmarathon werd enthousiast opgepikt en we hadden 40 spinningfietsen waar men 4 uur op heeft gefietst. Dit jaar willen wij dit niet alleen herhalen, we willen het overtreffen. Daarom organiseren wij deze keer een spinningmarathon voor 80 fietsen.”
“Het wordt een groot spektakel met diverse live optredens en enthousiaste begeleiding van de instructeurs van onze Vitality Fitness Club. We willen echt zoveel mogelijk geld ophalen voor de stichting en daarom zullen wij dit jaar ook een loterij na de marathon organiseren. We hebben geweldige prijzen gesponsord kunnen krijgen. Zo zal een van de winnaars met een limousine worden opgehaald bij het Palace Hotel om in het Crown Theater Aalsmeer te dineren en een theatervoorstelling bij te wonen, waarna men na afloop weer terugkeert om bij ons te overnachten. Zo zie je maar weer dat samenwerkingen belangrijk zijn, want zonder al deze partners hadden wij nooit zoveel en zulke mooie prijzen kunnen weggeven. We verwachten daardoor ook een mooi bedrag voor stichting Spieren voor Spieren bij elkaar te krijgen.”