In onze reeks ‘5 vragen aan..’ vragen wij toonaangevende hoteliers terug te blikken op 2014 en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Deze keer Johan Agricola aan zet, eigenaar en General Manager van Kasteel Engelenburg.
Wat was de grootste uitdaging voor uw hotel in 2014?
“De grootste uitdaging was het inspelen op de steeds veranderende markt, zowel zakelijk als leisure. Qua marketing, sales en ook qua aanbod is het aanpassen. De invulling van eten, drinken en slapen moet opnieuw vorm krijgen en traditionele wensen van gasten moeten aan nieuwe wensen worden aangepast. Er zijn bijvoorbeeld heel veel kanalen waarmee we ons hotel kunnen aanbieden. Maar het aanbod is groot en de gastentrouw wat minder, dat maakt de keuze voor een kanaal moeilijk. Bovendien moet je kiezen wat je aanbiedt; ga je voor prijs of product? Dat is dertig keer schieten met hagel en hopen dat drie keer succesvol is.”
“Bovendien moet je kiezen wat je aanbiedt; ga je voor prijs of product? Dat is dertig keer schieten met hagel en hopen dat drie keer succesvol is.”
Wat verwacht u van 2015 voor uw hotel?
“Ik verwacht eenzelfde lijn als 2014. Ik heb niet de indruk dat de crisis voorbij is. Sommige sectoren zitten nog steeds in zwaar weer en anderen ervaren een marginale groei. Deze groei is klein maar ik zie de zakelijke en particuliere markt wel aantrekken, waaronder de huwelijksmarkt. De zakelijke markt trekt wel aan, maar met incentives gaat het nog moeizaam en daar helpt de werkkostenregeling ook niet bij. Dus ik verwacht een marginale groei.”
Wat zijn uw MVO ambities voor 2015? Welke doelstellingen heeft u voor 2015 gesteld?
“Voor ons is altijd de grootste ambitie om het erfgoed in stand te houden, te verbeteren en aan de huidige tijd aan te passen. Als je een standaard hotel hebt, zijn zaken als Green Key belangrijk maar met een pand van 1641m2 en een landgoed van 50 hectare is dat minder aan de orde. Onze ambitie is het in stand houden van het landgoed en verbeteren voor een breder publiek. Recentelijk is het invalidetoilet verbouwd, zijn barproducten aangepast en zijn we bezig met laadpunten voor elektrische auto’s.”
Gaat u het komend jaar nieuwe technologieën doorvoeren in uw bedrijfsvoering? Zo ja, welke?
“Nee, dat staat niet in de planning. We zijn een stand-alone organisatie en daarin zijn wij volger, voornamelijk van de organisatie Relais & Chateaux en natuurlijk concurrenten. We hebben in 2014 wel onze mailingstrategie aangepast en een mobiele website gemaakt.”
Hoe wordt er volgens u invulling gegeven aan hospitality over 10 jaar?
“Hospitality wordt steeds meer een beleving en reserveringen zullen in een hoger tempo gedaan worden. Uitgebreid tafelen en gastronomie was een beleving, maar dit zal naar mijn mening achterhaald worden. De trend van goed eten en drinken is voor het luxe segment waar wij ons in bevinden normaal, dus er moet een aanvullende beleving aan vast zitten. Het is belangrijk om als hotel en restaurant in te spelen op de individuele behoefte van de gast, dat begint al bij het moment van reserveren. Als relatief kleine organisatie met 41 kamers kunnen wij ons onderscheiden en de gast met tailor made informatie benaderen.”
De volgende 5 vragen zijn aan… Rogier Braakman (Sandton Hotels)
Foto: 10 FACE / Shutterstock