Het jaar 2015 komt al snel dichterbij. Dat betekent voor veel mensen balansen, goede voornemens en plannen maken voor het komende jaar. Wij vragen toonaangevende hoteliers terug te blikken op 2014 en doen een kijkje in de toekomst van de hospitality branche. Dit keer spreken we Hans Vugts, directeur van Casa 400 Hotel in Amsterdam en tevens een bekende van hotelierfocus.nl. 

 

Wat was de grootste uitdaging voor uw hotel in 2014?

“De grootste uitdaging was de beslissing om in 2014, tijdens het hoogseizoen, het restaurant te vergroten en het hele concept te veranderen. Het was een hele drukke periode, maar we hebben het voor elkaar gekregen om gasten zo weinig mogelijk te laten merken van de verbouwing en de deadline van 1 september te halen.”

Wat verwacht u van 2015 voor uw hotel?

“Voor 2015 verwachten we weer een goed jaar in Amsterdam. De stad is erg in trek. De musea doen het beter dan ooit, hebben veel publiciteit en daarom is er heel veel spin-off voor de Amsterdamse hotellerie. Ik denk dat het voor Casa 400 weer een heel mooi jaar gaat worden, met een hoge bezetting en een kleine stijging in de gemiddelde kamerprijs. Sail 2015 gaat heel veel PR opleveren voor Amsterdam, dat zal een mooi beeld van de stad geven.
Aan de andere kant biedt 2015 weer uitdagingen: er is natuurlijk toenemende concurrentie; het openen van nieuwe hotels in 2015, de toename van Airbnb en de promotie daarvan door veel partijen, waar ik het overigens niet altijd mee eens ben, en het ontbreken van een aantal grote congressen.”

Wat zijn uw MVO ambities voor 2015? Welke doelstellingen heeft u voor 2015 gesteld?

“We doen heel veel MVO. We hebben een meerjarig samenwerkingsverband met Dance4life. We steunen hen voor een aanzienlijke bedrag, hosten hun meetings, geven seksuele voorlichting in derdewereldlanden en stimuleren onze gasten, personeel en studenten om deel te nemen aan activiteiten van Dance4life. Verder werken we veel samen met Taxi Electric, een zuinige en milieuvriendelijke manier van vervoer. Zo gaat er dit jaar bij elke rit die wij bij Taxi Electric gebruiken, een gedeelte naar Serious Request. Als team doen we mee met de City Swim voor ALS en wij organiseren allerlei activiteiten voor de buurtbewoners. Verder sponsoren wij al jarenlang een kinderboerderij en een klein festival in Oost. En we staan natuurlijk altijd open voor nieuwe activiteiten.”

Gaat u het komend jaar nieuwe technologieën doorvoeren in uw bedrijfsvoering?

“Ja, we kijken altijd naar nieuwe ontwikkelingen. Wij zijn druk onderzoek aan het doen voor een heel nieuw computersysteem, waarmee onder meer gegevens in de ‘cloud’ worden opgeslagen. We bestuderen nieuwe tools die we kunnen gebruiken voor service, zoals een App waarmee gasten direct kunnen betalen in het restaurant of de parkeergarage en een App om informatie te winnen over gasten voordat ze binnenkomen. We zijn ook bezig met storytelling, door middel van film en video willen we het verhaal van Casa overbrengen. Zo zijn er allerlei ontwikkelingen, maar we zijn nog op zoek naar de juiste om te implementeren.”

Hoe wordt er volgens u invulling gegeven aan hospitality over 10 jaar?

“Er zal steeds meer aandacht komen voor techniek. Apps en manieren om gasten te herkennen en de ervaring van de gast te meten, ontwikkelen zich en dat wordt steeds belangrijker voor reputatiemanagement. Straks zal het in- en uitchecken niet meer via de receptie gaan, maar via je telefoon. Overigens blijft er naar mijn mening altijd een receptie aanwezig, want je wilt toch een persoonlijke service blijven bieden. Ik denk wel dat de check-in binnen nu en tien jaar geautomatiseerd gaat worden en dat er veranderingen komen in de manieren van betalen. Daarnaast zal er, door alle commotie en protest die er nu is, een verschuiving plaatsvinden wat betreft de grote boekingssites. Ook zullen partijen als Google, Apple en Amazon belangrijke invloed krijgen in de hospitality.”

De volgende 5 vragen zijn aan… Johan Agricola (Kasteel Engelenburg)

 

Foto: zhu difeng / Shutterstock