Het jaar 2015 komt al snel dichterbij. Dat betekent voor veel mensen balansen, goede voornemens en plannen maken voor het komende jaar. Wij vragen toonaangevende hoteliers terug te blikken op 2014 en doen een kijkje in de toekomst van de hospitality branche. Esther Boers, General Manager van Banks Mansion stak als eerste van wal.

 

Wat was de grootste uitdaging voor uw hotel in 2014?

“Het jaar 2014 was een heel mooi jaar, dus dat is positief! De grootste uitdaging voor Banks Mansion blijft altijd, maar vooral ook dit jaar, om een goede balans te houden tussen boekingen via third parties en via de eigen website. Dat is absoluut de grootste uitdaging. Het liefst wil ik als ondernemer gewoon zelf bepalen aan wie ik mijn kamers geef. Maar ook Expedia en Booking.com willen blij van ons worden. Om die balans optimaal te houden, dat is gewoon een fantastische en analytische puzzel die je elke dag moet leggen.”

Wat verwacht u van 2015 voor uw hotel?

“Een beter jaar dan dit jaar! Niet veel hoor, want er worden natuurlijk ook heel veel hotels bijgebouwd. Maar het kan allemaal nog net iets beter. We groeien als team en snappen de markt gewoon steeds beter. Zo staan we nu op de 6de positie op TripAdvisor en we gaan voor nog een stapje hoger.”

Wat zijn uw MVO ambities voor 2015?

“Ik heb eerlijk gezegd niet heel veel met al die labels en certificaten voor duurzaamheid. Die hebben we wel overigens, maar ik ben er wat rebels over, want uiteindelijk willen die organisaties er ook geld aan verdienen. Het gaat mij erom dat iedereen die hier werkt, van binnen uit de motivatie heeft om zo duurzaam mogelijk te zijn, in hetgene wat ze doen. Dat is voor mij een peiler voor 2015. De medewerkers moeten dat dragen, en dat kan mét of zonder Green Key Certificaat. Het gaat erom dat wij zelf weten wat we doen. Zo werken we samen met een sociale werkplaats waar ze voor ons allemaal dingen maken met Amsterdams gekapt hout, heel gaaf! Dat doe ik niet voor een Green Key, maar omdat ik het zelf wil. Daarnaast is mijn wens om meer mensen met een beperking een kans te geven om iets te doen.”

Gaat u het komend jaar nieuwe technologieën doorvoeren in uw bedrijfsvoering?

“We hebben dit jaar heel veel stappen gemaakt. We zijn continue bezig om onze website en online reputatie te optimaliseren. Komend jaar introduceren we een nieuw systeem: pre-stay mailing, dus gasten vóór hun verblijf mailen. Waardoor wij nog meer kunnen inspelen op wensen en vragen van gasten, ofwel gasten zoveel mogelijk kunnen ontzorgen.”

Hoe wordt er volgens u invulling gegeven aan hospitality over 10 jaar?

“Alles blijft draaien om het personeel. Alles! Ik kan het niet hard genoeg roepen. Hier wordt zo vaak over heen gekeken. De hotelmanagers zijn geneigd om alleen maar te kijken naar wat er onderaan de streep overblijft, maar uiteindelijk is het zo belangrijk dat het personeel goed is en dat er de tijd wordt genomen voor de beste selectie.”

Foto: TristanBM / Shutterstock