Het high-tech Aloft Hotel in Cupertino, Californië (VS), heeft de eerste robot in dienst genomen. Zijn (of haar?) naam: A.L.O. Botlr.

A.L.O. is voornamelijk wit, is 1 meter hoog, heeft een 7-inch touchscreen en kan spullen tot 1 kilo vervoeren in de laadklep. De robot is via WiFi en 4G te bedienen door de mens en kan, dankzij sonar en een 3D camera, geheel zelfstandig door het hotel navigeren.

Uw tandpasta vergeten? Geen enkel probleem. Even een telefoontje plegen naar de front desk en de A.L.O. komt eraan:

De robot is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Savioke. Het bedrijf is opgericht door Steve Cousins en heeft dit jaar onder andere een investering  van Google gekregen. CEO Cousins ziet veel mogelijkheden voor robots in de dienstverlenende sector. In eerste instantie lag de focus voornamelijk op het ontwerpen van robots voor de ouderenzorg. In tegentelling tot de industrie van de ouderenzorg, zag Cousins dat de hotel industrie gevuld is met grote merken en ketens, elk met een groot aantal hotels. Dit maakte het makkelijker om een single purpose robot te ontwerpen die vervolgens geschikt zou kunnen zijn voor massaproductie en grote verspreiding.

Vervanging van hotel personeel?

Alhoewel verschillende media de komst van de robot als mogelijke vervanger van menselijk personeel ziet (Telegraaf: ‘Robot vervangt hotelbediende’), laat Starwood weten dat deze robots niet zijn bedoeld om werknemers te vervangen. De robots moeten de kleinere werkzaamheden uit handen nemen zodat het personeel meer tijd heeft voor direct contact met de gasten.

Starwood Hotels, de moedermaatschappij van Aloft Hotels, heeft een exclusieve deal met Savioke en financiert de pilot. De exacte prijs van de robot is niet bekend gemaakt. Als de pilot met de robot succesvol verloopt, zullen meer merken van Starwood Hotels de robot mogen verwelkomen.

Foto: Everyting / Shutterstock