Dit artikel geeft een overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online hotel marketing. In deze update aandacht voor mobiel inchecken, social media als klantenservicetool en AirBnB als OTA voor hotels.
Hotelketen Marriot is van plan om, in de eerste helft van dit jaar, het mobiel inchecken bij 500 van hun hotels mogelijk te maken. Gasten kunnen, een dag voor aankoms, via een mobiele applicatie inchecken. Bij aankomst zal de kamersleutel klaarliggen bij een speciale mobiele check-in desk. Deze manier van inchecken zal in het begin alleen mogelijk zijn voor Marriot Reward members. Ook hotelketen Hyatt Hotels and Resorts is met een dergelijk check-in plan bezig.
Starwood Hotels & Resorts gaat nog een stap verder. Gasten krijgen een bericht via de Starwood App met daarin een virtuele sleutel waarmee ze de deur kunnen openen. Deze virtuele sleutel werkt via de Bluetooth technologie. Binnenkort gaat een pilot bij 2 Starwood hotels van start.
Social Media als klantenservice tool
1 op de 10 mensen verwacht dat het mogelijk is om via social media met een vertegenwoordiger van een merk te praten. Dit blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek (meer dan 2,000 respondenten). Om als hotelier aan de verwachtingen van de gast te voldoen, is het belangrijk om de social media kanalen continu te monitoren. Veel gasten verwachten dat uw hotel via dit kanaal snel te bereiken is en verwachten daarom ook een snel antwoord. In het artikel Twitter als online reputatie tool, kunt u meer lezen over de inzet van social media als klantenservice tool.
AirBNB als OTA voor hotels
Het Americas Best Value Inn hotel in Washington, gebruikt Airbnb als een boekingskanaal. Kyle Lawrence, de sales en marketing manager van het hotel, ziet Airbnb als een soort OTA om boekingen mee te genereren. Volgens hem kan het hotel zich op een onderscheidende manier presenteren door aanwezig te zijn op Airbnb. Daarnaast verloopt het boekingsproces beter vanwege het persoonlijke contact met de gast; het hotel kan daardoor beter inspelen op de wensen van de gast.
Foto: Lenka Horavova / Shutterstock.com