Vorige week publiceerden we een artikel over de verstoorde balans tussen hotels en boekingsites. In het artikel beschreven we hoe hotels steeds afhankelijker zijn geworden van deze sites. De hotelbranche is nu aan zet om de balans weer te herstellen en de distributie (en marketing) meer in eigen handen te krijgen. In dit artikel geven we een aantal tips om minder afhankelijk te worden van boekingsites.

Zoals aangestipt in het vorige artikel moeten hotels beseffen dat zij zelf mede verantwoordelijk zijn voor de verstoorde balans. Door weinig aandacht te besteden aan de ‘eigen marketing’, vol te vertouwen op de boekingsites en te concurreren op prijs (en in een aantal gevallen zelfs op commissie), is de huidige situatie ontstaan. We willen daarom eerst twee punten bespreken voordat we overgaan naar de tips:

1) Door het grote bereik van boekingsites, zijn het zeer interessante distributiekanalen. De aanwezigheid op grote boekingsites kan voor veel exposure zorgen. Sterker nog, de aanwezigheid op deze sites kan zelfs tot directe reserveringen leiden in het geval een consument eerst een boekingsite raadpleegt om vervolgens naar de officiële websites van geselecteerde hotels te gaan om rechtstreeks te boeken. Bovendien kunnen in tijden van lage kamerbezetting via deze kanalen sneller kamers worden verkocht. Samenwerken met boekingsites biedt dan ook veel voordelen.

2) Dat gezegd hebbende, betekent het niet dat hotels tegen elke voorwaarde moeten willen samenwerken met deze sites. Bepaal zelf tegen welke voorwaarden u wilt samenwerken met boekingsites. Leveren de onderhandelingen niet het gewenste resultaat op, ga dan op zoek naar boekingsites die wel aan uw voorwaarden willen voldoen. De boekingsites concurreren tenslotte ook onderling met elkaar. Hoewel dit makkelijk gezegd is, zal het in de praktijk vaak lastig zijn om afstand te doen van huidige boekingsites die zeer stringente en ‘onredelijke’ voorwaarden stellen. Het hotel is simpelweg afhankelijk geworden van de omzet via deze sites. Daarom volgen nu een aantal tips om de verstoorde balans te verbeteren en minder afhankelijk te worden.

6 TIPS OM MINDER AFHANKELIJK VAN  BOEKINGSITES TE WORDEN:

1) Rate parity op uw eigen website. Het is verbazingwekkend om te constateren dat veel hotels een hogere prijs hanteren op hun eigen website dan bij boekingsites. Als de prijs op uw website niet maximaal gelijk is aan de prijzen via derde partijen, kunt u niet verwachten dat consumenten een rechtstreekse reservering maken. Biedt bovendien een best price guarantee op uw eigen website aan om gasten te laten weten dat u de laagste prijs hanteert.

2) Biedt meer value for money aan via uw eigen website. Omdat afspraken zijn gemaakt over rate parity, kunnen hotels vaak geen lagere prijzen vragen via hun eigen website. Maar hotels kunnen wel op andere manieren meer waarde aanbieden voor dezelfde prijs, zonder de afspraken met boekingsites te verbreken. Biedt bijvoorbeeld extra’s (van een welkomstpakket tot een upgrade) aan op directe boekingen of creëer aantrekkelijke arrangementen waardoor de gasten uiteindelijk beter (of goedkoper) uit zijn om rechtstreeks te boeken. Het direct boeken moet de beste optie zijn.

3) Een functionele website en reserveringssysteem. Zorg ervoor dat gasten simpel, snel en veilig kunnen boeken via uw website. Maak het reserveringsproces zo ‘soepel’ mogelijk.

4) Gebruik nieuwe kanalen om gasten te bereiken. Met social media zoals Twitter en Facebook heeft u weer extra mogelijkheden om met (potentiële) gasten direct in contact te komen, wat vervolgens weer kan leiden tot directe reserveringen.

5) Invoeren loyaliteitsprogramma. Hotelketens en hotelgroepen kunnen met een loyaliteitsprogramma gasten direct binden. Biedt via zo een programma extra voordelen aan, die niet beschikbaar zijn via boekingssites.

6) Betaal minder aan commissie en investeer meer in uw eigen marketing. Een rekenvoorbeeld: Een hotel heeft 100 kamers, gemiddeld 70% bezettingsgraad en 50% van de kamers wordt via boekingsites gereserveerd. Met een kamerprijs van 100 euro en een commissie van 10% betaalt een hotel op jaarbasis ruim 127.000 euro aan commissie!  (Voor een hotel met bijv 20 kamers: ruim 25.000) Met een klein deel van dit bedrag kunt u al uw website verbeteren, social media kanalen opzetten en aantrekkelijke arrangementen maken om directe reserveringen te stimuleren.

Foto: Africa Studio / Shutterstock