Het Pareto principe, ook wel bekend als de 80/20 regel, werd door de Italiaan Wilfredo Pareto opgesteld. Het komt op het volgende neer: 80% van de ‘output’, komt van 20% van de ‘input’. Dat impliceert dus dat 80% van de input slechts 20% van de output oplevert. Het exacte percentage zal ongetwijfeld vaak anders zijn, maar het idee achter dit principe is heel waardevol; Een groot deel van de input, draagt maar weinig bij aan de output.
Een voorbeeld om het principe te verduidelijken en te laten zien wat het hotelmanagement hiermee kan:
Corporate Client Accounts
Veel (zaken)hotels hebben bedrijven, ambassades en andere organisaties als klanten, die eens in de zoveel tijd kamers nodig hebben in het hotel. Het principe is op meerdere manieren toepasbaar op deze corporate clients. Allereerst is het waarschijnlijk dat een groot deel (80%) van de totale corporate clients winst, komt van een klein deel (20%) van deze corporate clients. Dit impliceert dus dat een groot deel van de corporate clients (80%), slechts voor een klein deel (20%) bijdraagt aan de corporate winst. De vraag is dan of het de moeite waard is om het merendeel van je tijd en energie in deze laatste groep te steken. Die tijd zou bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om intensiever met de kleine groep klanten te werken die wel voor een groot deel aan de winst bijdragen. Of de tijd kan gebruikt worden om nieuwe grote klanten te vinden.
Het principe kan natuurlijk ook op andere zaken toegepast worden, bijvoorbeeld:
– 80% van de problemen met leveranciers komt van 20% van de leveranciers.
– 80% van de online reserveringen via reserveringssites komt van 20% van de reserveringssites.
Het idee achter het Pareto principe is dat men vaak ontzettend veel tijd besteed aan zaken die maar weinig bijdragen aan de output. Die tijd kan vaak veel waardevoller worden besteed.
Foto: Melpomene / Shutterstock