In dit artikel leest u 25 hotel marketing tips voor het nieuwe jaar. Natuurlijk is er veel aandacht voor internet marketing. Maar hotels moeten zich nu ook meer dan ooit concentreren op de basis van marketing. Hoe kan je waarde bieden aan de gasten? De afgelopen jaren is er te veel geconcurreerd op prijs en lijkt de relatie tussen hotels en boekingsites uit balans te zijn geraakt. In 2011 zullen hotels daarom voornamelijk gefocust zijn op het stimuleren van directe reserveringen.
ALGEMEEN
- Update uw marketing plan. Wat is mijn doelgroep? Wat wil mijn doelgroep? Wat kan ons hotel aanbieden? Wat maakt ons hotel uniek of bijzonder?
- Maak een SWOT analyse van uw hotel én van de concurrerende hotels.
- Bepaal uw sterke en onderscheidende punten en gebruik deze consistent in uw marketingcommunicatie.
- Maak de communicatiekanalen persoonlijker. Geef online (social media) profielen en de websites een gezicht.
PRIJSSTRATEGIE
- Concurreren op prijs is in de meest gevallen een korte termijn strategie. Een unieke ervaring creëren en waarde bieden zijn succesvoller voor de lange termijn.
- Voer geen drastische prijsverlagingen door om kamers kwijt te raken. Maak aantrekkelijke arrangementen of creëer speciale acties (bv via social media) bij een lage kamerbezetting.
DIRECTE RESERVERINGEN / DISTRIBUTIE
- Betaal minder aan commissies door meer te investeren in de ‘eigen’ marketing.
- Wordt minder afhankelijk van boekings- en veilingsites door directe reserveringen meer te stimuleren (biedt extra’s) en te faciliteren (gebruiksgemak).
- Gebruik (zonder de vorige tips te vergeten!) de grootste boekingswebsites om het bereik van uw hotel te vergroten.
MONITORING & REPUTATIE MANAGEMENT
- Monitor wat over uw hotel gezegd wordt. Stel Google Alerts in en ontvang dagelijks updates van nieuwe content over uw hotel.
- Meldt u aan voor emailupdates en rss-feeds van recensiewebsites.
- Reageer op negatieve recensies.
- Update en controleer regelmatig uw vermelding op Google Places.
SOCIAL MEDIA
- Maak eerst een plan. Wat is het doel? Wie wordt verantwoordelijk? Wat voor content? Hoe vaak? Regels & richtlijnen?
- Gebruik verschillende social media voor verschillende doelgroepen.
- Gastvrijheid begint al online. Beantwoord vragen over uw hotel of omgeving.
- Social media moet niet gebruikt worden als een eenrichtingsweg met marketingboodschappen.
- Customize uw social media profielen, bijvoorbeeld met hotel foto’s op de achtergrond.
- Biedt platformen aan waar gasten hun content over uw hotel kunnen delen. Bijvoorbeeld: Flickr voor foto’s, Youtube voor films, Facebook recensie-tab voor recensies.
- Gebruik social media om feedback en input te vragen van (potentiele) gasten.
DIVERSE
- Biedt gratis wifi internet aan in het hotel. Gratis internet wordt voor steeds meer gasten belangrijk in hun hotelkeuze. Hanteer desnoods een ander verdienmodel.
- Promoot uw omgeving op de website en social media kanalen. Bestemming marketing wordt steeds belangrijker.
- Bouw uw website niet voor zoekmachines, maar voor uw gasten.
- Loyaliteit heeft te maken met emotionele binding. Kortingen leiden niet tot loyaliteit.
- Meet, analyseer en evalueer uw marketing initiatieven met tools als Google Analytics.
Vond u deze tips nuttig? Deel het op Twitter door te klikken op onderstaande Twitterbutton!
Foto: Lemau Studio / Shutterstock