Vorige maand liet ons onderzoeksteam HF Research zien hoe Nederlandse hotels twitteren. Tijdens dit onderzoek werden ook een aantal tweets verzameld die als voorbeeld kunnen dienen voor onderwerpen waarover getweet kan worden door hotels. Deze tweets en onderwerpen worden hier kort besproken.

TWEETS OVER HET HOTEL ZELF
Uit het onderzoek bleek wel dat veruit de meeste hotels over het hotel zelf twitteren. Dit is in principe goed, mits het hotel ook voldoende aandacht besteed aan andere onderwerpen (bijv. over de omgeving en activiteiten) of interactie met gasten. De volgende tweets vertellen op een verschillende manier wat over het hotel.

Wat maakt het hotel bijzonder
Hotels zouden kunnen tweeten over wat het hotel speciaal of bijzonder maakt. Dit kan bijvoorbeeld de locatie of het uitzicht (zoals in onderstaande tweet) zijn, maar ook de inrichting, speciale faciliteiten of diensten. Wat zo een tweet helemaal compleet zou maken is een bijgevoegde link naar een foto van bijvoorbeeld het unieke uitzicht!

Winnen van een award/prijs
Het winnen van een award kan natuurlijk een positieve invloed hebben op wat (potentiele) gasten over het hotel denken. Een award geeft aan dat het hotel in een bepaald aspect uitblinkt ten opzichte van andere hotels. Altijd goed om dit te laten weten via Twitter!

Beroemdheden als gast
‘Als deze bekendheid er heeft geslapen, zal het vast een super hotel zijn!’ Tweets over beroemde gasten zullen meestal wel een positieve invloed hebben op het imago van het hotel. Kanttekening is wel dat een aantal beroemdheden juist zeer gesteld zijn op hun privacy als het gaat om hun verblijf en het niet kunnen waarderen als dit publiekelijk bekend wordt gemaakt.

OMGEVING
Gasten komen vaak niet voor het hotel zelf. Zij willen een stad of omgeving bezoeken en hebben simpelweg accommodatie nodig. Dit betekent echter niet dat hotels niet meer kunnen bieden dan accommodatie. Hotels kunnen zich extra waardevol maken voor gasten door hen te informeren over activiteiten, bezienswaardigheden en evenementen in de omgeving. Dat is waar de meeste gasten tenslotte voor komen. Naast het informeren is het ook waardevol voor gasten als u links opneemt naar agenda’s, overzichten of officiële webpagina’s waar ze voor meer informatie terecht kunnen. U kunt in het artikel bestemming marketing lezen over het belang van promotie van uw omgeving.

CONNECTIE OMGEVING/EVENEMENT EN HOTEL
Het alleen informeren over de omgeving of een evenement, maakt uw hotel niet uniek. Concurrerende hotels uit de buurt kunnen precies dezelfde informatie geven. Een bijzondere connectie tussen omgeving/evenement en uw hotel kan echter extra waarde bieden voor gasten.

INTERACTIE
Twitter is een zeer geschikt middel om persoonlijk te kunnen communiceren. Persoonlijk communiceren met volgers/gasten laat zien dat u betrokken bent met uw (potentiele) gasten, wat natuurlijk een must is in de hospitality branche. Beantwoord vragen, bedank voor positieve tweets en adviseer (potentiële) gasten als ze informatie of hulp nodig hebben.

Dit zijn uiteraard slechts een paar voorbeelden van onderwerpen waar over getweet kan worden. Belangrijk is een goede balans te vinden tussen de verschillende onderwerpen die waarde hebben voor uw volgers of (potentiële) gasten.

FOTO: Rosaura Ochoa

Foto: 10 Face / Shutterstock.com