Vanochtend heeft de OPTA aangekondigd dat zes hotels die internet via wifi aanbieden, zich niet hoeven te registreren als openbare telecomaanbieder.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemde de Opta-actie eerder al ‘opdringerig’ en riep de OPTA op hotels niet verder lastig te vallen met de ‘papieren rompslomp’. KHN is nu ‘heel tevreden’ over het vrijstellen van internet in de horeca. “Steeds meer mensen maken gebruik van de internetdiensten in bijvoorbeeld hotels. Internet is een service die wij in de horeca graag aanbieden aan gasten”, aldus Joris Prinssen, woordvoerder KHN.

OPTA ONDERZOEK

OPTA heeft onderzocht of vijftien bedrijven die internetdiensten leveren in de hotelbranche verplicht zijn tot registratie bij OPTA. De telecomwaakhond is dit onderzoek gestart naar aanleiding van een klacht over concurrentievervalsing van een bedrijf dat volgens eigen zeggen soortgelijke diensten levert, en zich wel bij OPTA heeft moeten registreren. Naar aanleiding van deze klacht heeft OPTA onderzocht of de genoemde partijen zogeheten aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten en/of – netwerken zijn en zich daarom bij OPTA zouden moeten registreren. Aan de registratie is een eenmalige vergoeding van € 250 verbonden.

Onder de vijftien partijen die OPTA heeft aangeschreven, bevinden zich zes hotels en congrescentra. Sinds 2003 hanteert OPTA het uitgangspunt dat horeca-ondernemers die slechts hun eigen gasten (bijvoorbeeld via een WiFi-netwerk) toegang tot internet willen bieden zich over het algemeen niet hoeven te registreren bij OPTA. De vraag was of deze hotels mogelijk méér deden dan alleen het bieden van internet aan hun eigen gasten. Nu blijkt dat zij alleen internetdiensten aan hun gasten leveren en zich daarom niet bij OPTA  hoeven te registreren.

BRON: Koninklijke Horeca Nederland

Foto: GaudiLab / Shutterstock