Vorige week werd al een positieve ontwikkeling rondom Tripadvisor aangestipt. Ze hebben de laatste tijd een aantal aanpassingen doorgevoerd om de betrouwbaarheid van recensies te verhogen. Hoe paradoxaal het ook klinkt, naast het verhogen van de betrouwbaarheid wordt de website ook in een hoog tempo gecommercialiseerd. En dit is voor de hotels natuurlijk een minder gunstige ontwikkeling.

Tripadvisor introduceerde een tijd geleden al de business listing voor hotels. Tegen een vergoeding van een paar honderd euro per jaar, wordt een directe link naar de website van het hotel opgenomen op Tripadvisor. Het verdienmodel van Tripadvisor draait echter vooral op de commissies en vergoedingen die ze van derde partijen (boekingsites voor hotels, vliegtickets en pakketreizen) ontvangen. Deze partijen krijgen dan ook een steeds prominentere plek op de website. Hieronder zijn een aantal voorbeelden geplaatst waar je kan zien dat bezoekers van Tripadvisor steeds meer naar de derde partijen worden gepusht om te reserveren. Dit heeft als gevolg dat hotels ook op de review website steeds meer directe boekingen kunnen gaan verliezen.

Om directe boekingen te stimuleren op Tripadvisor, zouden hotels eventueel gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om een special offer te plaatsen op de review website. Geef de Tripadvisor bezoekers bijvoorbeeld iets extra’s als ze via de officiële hotel website reserveren. Bezoekers hebben dan ook een incentive om rechtstreeks te boeken.

Voor hotels is het in ieder geval belangrijk deze ontwikkeling in de gaten te houden. Deze vindt natuurlijk niet alleen op Tripadvisor plaats. Ook andere review websites, zoals Zoover en Trivago hebben een verdienmodel gebaseerd op commissies van derde partijen. Hotels zouden dan ook moeten analyseren (bijvoorbeeld met tools als Google Analytics) of de verdere commercialisering invloed heeft op het aantal directe reserveringen van bezoekers die gebruik maken van review websites.

Voorbeeld 1Bij het scrollen door de recensies blijft de boekingsmodule heel prominent in beeld (op de internationale versie, Tripadvisor.com)

Voorbeeld 2 – Ook tussen de reviews en in de reviews zelf worden links opgenomen naar derde partijen

Voorbeeld 3 – De business listing wordt heel onopvallend gepresenteerd in vergelijking met advertenties, boekingmodules en links naar derde partijen