Een nieuw wetenschappelijk onderzoek van het gerenommeerde Cornell University heeft wederom uitgewezen dat er een zogenaamd ‘billboard effect’ bestaat bij hotelreserveringswebites. Dit houdt in dat de aanwezigheid van een hotel op een hotelreserveringswebsite (bijv. Expedia) ook leidt tot meer rechtstreekse reserveringen.

Een website als Expedia functioneert dus niet alleen als distributiekanaal, maar ook als ‘gratis’ advertentieruimte voor hotels. Consumenten gebruiken een hotelreserveringswebsite vaak ook om een eerste selectie te maken van hotels. Dit doen ze bijvoorbeeld op basis van prijs, beoordelingen, faciliteiten of locatie. Vervolgens bezoeken ze de officiële websites van de hotels uit hun eerste selectie, om meer informatie te vergaren of prijzen te vergelijken. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat hotels een goed functionerende en aantrekkelijke website hebben. Daarnaast is het cruciaal dat de prijzen en arrangementen die via de eigen website worden aangeboden op z’n minst even gunstig zijn als die op de hotelreserveringswebsites (zie ook 6 Tips: minder Afhankelijk van Boekingsites). Hierdoor kan een consument overgehaald worden rechtstreeks te reserveren, in plaats van de hotelreserveringswebsite te gebruiken.

De grootte van het billboard effect verschilde enorm bij de onderzochte hotels. Maar in lijn met eerdere onderzoeken werd in ieder geval vastgesteld dat er een significant effect bestaat.

Lees het volledige onderzoek hier

Foto: Africa Studio / Shutterstock