Reislustig, leergierig, kritisch, milieubewust en vooral veel online, de nieuwe generatie reizigers – ook wel Yomads (Millennials of Generatie Y reizigers) genoemd – zijn slechts een muisklik verwijderd van hun nieuwe vakantiebestemming. Voor de hospitality branche is deze generatie zeer interessant en dus is het van belang om te investeren in deze doelgroep. Niet alleen zijn zij gesteld op reizen, maar zij reizen ook graag langer dan de oudere generatie en spenderen meer geld. Daarnaast kan deze generatie zaken en privé naadloos vermengen, waardoor de grens vervaagt tussen de traditionele zakenreiziger en vrijetijdsgast. De nieuwe generatie reizigers lijkt niet de meest makkelijke doelgroep om tevreden te stellen.

De nieuwe generaties reizigers

De nieuwe generatie reizigers is opgegroeid met internet en nieuwe media. Het intensieve gebruik van hun mobiele apparatuur vereist dan ook altijd en overal een internetverbinding, uiteraard snel en gratis, zodat het checken van e-mails, het opdoen van inspiratie en last-minute aanpassingen in de reisplanning mogelijk worden gemaakt. Mobile friendly is een must, steeds meer consumenten willen namelijk op alle apparatuur kunnen boeken. Tijdens de online zoektocht naar een geschikte accommodatie belandt de jonge reiziger, na het bezoeken van websites als TripAdvisor, in veel gevallen op de eigen website van een hotel. Een toekomstige bestemming heeft voor de nieuwe generatie reizigers dus een duidelijke eigen mobiele website met een gemakkelijk en efficiënt boekingssysteem. Daarnaast moeten alle vormen van communicatie geschikt zijn voor de smartphone en korte pakkende teksten bevatten. In een paar seconde moet de aandacht van de Yomads worden getrokken.

Machtige verspreiders
Yomads snuiven maar al te graag avontuur op en tijdens de reis worden dan ook verschillende opties opengehouden. Een snelle en flexibele service van een hotel, hostel of B&B wordt dan ook zeer gewaardeerd. Waardering van deze generatie mag niet worden onderschat. De liefde voor mobiele technologie en toegang tot social media maakt hen machtige verspreiders van informatie. Dit kan grote impact hebben op uw hotel, zowel positief als negatief. In één middag kan uw hotel worden afgebrand of de hemel in worden geprezen op het internet. Toch kan deze snelle verspreiding ook in uw voordeel werken. Snel online reageren of de gasten voorzien van een goed menu of bijzonder drankje, zorgt voor gratis reclame op het sociale web.

Millennials

Een foto van een bruid die geniet van haar drankje in jouw hotel na een geslaagde dag, die vervolgens door 287 vrienden wordt bekeken, is betere reclame dan een advertentie in de lokale krant. Zo heeft Hampton Hotels hier ook op ingespeeld: Generatie Y reizigers maken kans op een gratis overnachting in ruil voor gedeelde content op Instagram tijdens hun verblijf. Hotel 1888 heeft een selfie-spot ontworpen die gasten stimuleert om een foto te posten tijdens hun verblijf en The Mandarin Oriental biedt zelfs een “Selfie in Paris” pakket aan bestaande uit een hotelovernachting inclusief een drie uur durende privé tour langs alle selfie spots in de stad.

Machtige verspreiders - de nieuwe generatie reizigers

Yomads - de nieuwe generatie reizigers

Technologie
De hospitality branche staat niet bekend als meest toonaangevende broedplaats voor technologie. Steeds veranderende en vernieuwende technologie kost een hoop tijd en geld en dan resteert ook nog de vraag hoe technologie op een goede manier te integreren valt. Toch hoort up-to-date technologie bij de eisen van de toekomstige hotelgast en kan het bijdragen aan een positieve ervaring. Om te voldoen aan de verwachtingen van de gast is het belangrijk om een multimedia belevenis te creëren. Grote hotelketens zoals Marriott International of Hyatt Hotels spelen al goed in op deze trend door smartphone applicaties aan te bieden waarmee de gast automatisch kan inchecken.

Mobile check in hotel - de nieuwe generatie reizigers

De nieuwe generatie smartphones heeft een NFC (Near Field Communication) chip geïntegreerd zodat gasten hun smartphone kunnen gebruiken om deuren te openen, credit card rekeningen te verwerken, check-outs te regelen of zelfs de airconditioning te besturen en gordijnen te openen. Dit soort technologische vernuftigheden zorgen niet alleen voor een betere ervaring voor de gasten, maar gasten zullen ook geneigd zijn om langer op de hotelkamer te vertoeven en daar dus mogelijk meer besteden. Met de juiste geïntegreerde technologie, zit de toekomstige hotelgast goed op zijn plek.

Mobile roomkey - de nieuwe generatie reizigers

Kortom, niet gevreesd voor de Millennials. Deze is een waardevolle recensent en aanzetter voor digitale mond-tot-mond reclame. Door deze kansen tegemoet te komen met technologische mogelijkheden en creatieve en vernieuwende elementen valt er voor een toekomstige reisbestemming veel grond te winnen. Heeft u al een selfie-spot?

Foto: Syda Productions / Shutterstock