Het in 1957 (East57) geopende Hotel CASA 400, is sinds april 2010 gevestigd aan de Eerste Ringdijkstraat straat in Amsterdam Oost. Het hotel had een terras aan de noordzijde, maar vanwege de gure wind en het tekort aan zonuren, bleek het terras geen succes. Hier moest iets gebeuren. Hans Vugts, General Manager van Hotel CASA 400, besloot dat het terras en toenmalige hotelrestaurant plaats moest maken voor een nieuw restaurant. Nee, meer dan een restaurant; een restaurant, koffiebar, delicatessenwinkel en wijnbar in één dat zowel uniek als functioneel is voor hotelgasten en gasten van buitenaf.

Brood van het Vlaamsch Broodhuys, bier van Brouwerij ´t Ij en Heineken, een divers assortiment kazen van Erik´s Delicatessen, vis van Jan van As, worsten van Brandt en Levie, wijnen van de Gouden Ton en fair trade chocola van Tony´s Chocoloney; dit gevarieerde aanbod van verschillende lokale leveranciers maakt van East57 een restaurant dat een duidelijk speerpunt maakt van ambachtelijke, lokale producten.

Restaurant, koffiebar, winkel én wijnbar

De combinatie van restaurant, koffiebar, winkel en wijnbar maakt van East57 een verfrissend horeca concept met een breed assortiment aan lokale food gerelateerde producten. Zo zijn de kazen die geserveerd worden in het restaurant ook verkrijgbaar in de winkel. Een selectie van de wijnen in de wijnbar zijn te koop om mee te nemen naar huis. In de koffiebar zijn, naast een kop koffie, verschillende taartjes en cakejes verkrijgbaar. Kortom, voor ieder wat wils en uiteraard afkomstig van lokale leveranciers.

Op de menukaart van het restaurant prijkt, naast diverse voor-, hoofd- en nagerechten, een selectie van planken. Van een visplank met gegrilde tonijn, spicy gamba’s en oester tot een vleesplank met onder andere paté, bloedworst en de specialiteit van de chef: pulled pork. Met de planken biedt East57 een perfecte shared-dining optie voor met name gezelschappen en groepen.

Verhalen achter de (lokale) producten

Het personeel van East57 heeft in aanloop naar de opening van het restaurant, verschillende trainingen gehad van diverse leveranciers. Het personeel weet meer dan alleen de juiste bereidingswijze. In de wijnbar helpt de ‘wijngek’ met het maken van de juiste keuze uit de bijna 100 verschillende wijnen. De koffie wordt klaargemaakt door professionele barista’s die een training van Coffee Company hebben genoten en de producten op de vleesplank worden zorgvuldig benoemd en beschreven door de bediening.

De kleding van het personeel benadrukt wederom dat de passie voor lokale producten en ambacht een drijvende kracht is. Een lokale winkel heeft bij ieder personeelslid gekeken welke outfit het beste bij zijn of haar persoonlijkheid past. De kleding is afkomstig van de Amsterdamse modemerken: G-star en Scotch & Soda.

 

East57-scouts

De werving van het personeel verliep alles behalve traditioneel. Scouts gingen in groepjes van twee de stad Amsterdam in, op zoek naar levensgenieters die willen werken voor een ‘hip en eigenwijs’ concept. Mensen die gescout werden ontvingen een scout-kaart met daarop een uitnodiging voor een sollicitatie evenement. Tijdens het sollicitatie evenement, een feestje met een DJ, probeerde veel van de aanwezige kandidaten zich te profileren door middel van een elevator pitch. Een selectieprocedure zonder online vacatures maar met offline scouting. Gezien de huidige recensies (o.a. 8,1 voor service op IENS) een selectiebeleid dat zijn vruchten afwerpt.

Het restaurant is geopend voor ontbijt, lunch en diner. Voor de hotelgasten van CASA 400 is er elke ochtend een ontbijtbuffet beschikbaar en dankzij de wijnbar hoeven gasten niet ver te zoeken om in de avond nog even een laatste drankje te doen.

W: www.east57.nl