De komst van een nieuwe koopknop op Twitter lijkt onvermijdelijk en ook Facebook experimenteert volop met kopen via het sociale netwerk.

Direct boeken via Twitter

De geruchten over de komst van een koopknop gaan al een tijdje rond en het lijkt er nu echt van te komen. Op Twitter zijn de eerste tweets met de nieuwe koopknop verschenen. De koopknop is tot nu toe alleen via de mobiele versie van Twitter zichtbaar. Het is mogelijk dat de vertoonde tweets met de koopknop onderdeel zijn van een experiment. De knop lijkt erg veel op de Download knop die al een tijdje te zien zijn in advertenties op Twitter.

 

Wat betreft de officiële introductie van de koopknop op Twitter; het is niet de vraag of, maar wanneer. Gebruikers zijn veelal al bekend met de huidige advertenties en visuele aspecten van Twitter. Het toevoegen van een koopknop zal naar verwachting niet al te veel (negatieve) stof doen oplaaien.

 

En direct boeken via Facebook?

Naast Twitter heeft ook Facebook een dergelijk experiment lopen op het gebied van direct kopen via social media. Op 17 juli 2014 kondigde Facebook aan dat er een testperiode van start is gegaan op het gebied van directe verkoop via de Facebook nieuws feed en op (bedrijven)pagina’s. Met deze functie kunnen mensen via de desktop of mobiel apparaat klikken op de ‘koop’ knop die te zien is in advertenties. Via deze knop kan er direct gekocht worden van de aanbieder, zonder Facebook te verlaten. De huidige testperiode beperkt zich tot midden- en kleinbedrijven in Amerika.

Advertenties met een ‘koop nu’ knop zijn niet nieuw, het gaat dus vooral om de toevoeging dat de gebruiker op de pagina / applicatie van Facebook blijft gedurende het aankoopproces. In plaats van meer bezoekers te trekken naar uw eigen Facebook pagina of website, moet het straks mogelijk zijn om directe verkoop (boekingen) te realiseren via het sociale netwerk. Of er ook experimenten op de planning staan die specifiek gericht zijn op het boeken van hotelkamers via Facebook is niet bekend. Maar gezien het feit dat bij Facebook dit jaar de focus op Travel ligt, zal dit niet onlogisch zijn.

Advertentie van CitizenM Rotterdam op Facebook, inclusief ‘Boek nu’ knop

 

Foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com