Dit artikel geeft een overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online hotel marketing. De toename van de digitale elite, de ontwikkelingen van Google, Facebook op het gebied van reizen, de introductie van Place Pins en de verbluffende cijfers van reviewwebsite TripAdvisor; het komt allemaal aan bod.
Toename van de Digitale Elite
Het gebruik van mobiele apparaten om reizen te plannen en accommodaties te boeken groeit. De Digitale Elite is een groep die op zijn minst twee verschillende digitale apparaten bezit (smartphone & tablet). Volgens een Amerikaans onderzoek was dit in 2011 ongeveer 5% en is dit aantal anno 2013 gestegen naar 33% van de Amerikaanse bevolking. Deze groep is overal en altijd verbonden en gebruikt meerdere apparaten voor het plannen van reizen. Gemiddeld bezoekt een Digitale Elite 22 verschillende websites voordat de uiteindelijke bestemming vaststaat.
Naast de toename van de Digitale Elite, is uiteraard ook het gebruik van mobiele apparaten toegenomen. Maar wat nog veel belangrijker is dan de toename van het gebruik, is de toename van het aantal boekingen via mobiele apparaten (zie onderstaande tabel).
Google+
Het algoritme van Google legt de focus steeds meer op user-generated content zoals reviews. Het feit dat Google veel waarde hecht aan reviews is reden genoeg om voldoende aandacht te besteden aan reviews op Google zelf. Naast het hebben van voldoende recensies, is het van belang om een Google+ local vermelding te hebben. Het goed onderhouden van Google+ bedrijvenpagina heeft uiteraard ook een positief effect op uw ranking. Het aanwezig zijn op lokale overzichten zoals Goudengids.nl zorgt ook voor meer SEO waarde. Het belang van het hebben van voldoende reviews en lokale vermeldingen komt ook terug in de nieuwe toepassing van Google: Google Carousel.
Google Carousel & Google Hotel Finder
Met Google Carousel krijgen bezoekers van de zoekmachine een overzicht van zoekresultaten weergegeven in een carousel. Deze visuele aanpassing zorgt ervoor dat bezoekers eenvoudig door een lijst van zoekresultaten kunnen navigeren en direct de reviewresultaten kunnen zien. De locatie van het desbetreffende hotel is weergegeven in een kaartje van Google Maps. Kortom, in een oogopslag krijgt men een selectie van hotels te zien met het aantal reviews, het bijbehorende reviewcijfer en de locatie.
Volgens het onderzoek ´Carousel Results´ is de kwaliteit en kwantiteit van Google reviews veruit de belangrijkste variabel voor de ranking in de Carousel. In het onderzoek werden meer dan 4.500 zoekresultaten in de categorie hotels in 47 verschillende steden in de Verenigde Staten onderzocht. Google Carousel heeft op dit moment invloed op maar liefst 33% van de keywords gerelateerd aan Travel & Hospitality. Kortom, een derde van alle keywords, gerelateerd aan Travel & Hospitality (bijvoorbeeld Hotels nyc), is op dit moment gekoppeld aan Google Carousel. Dit ligt ver boven het gemiddelde van 14% keywords waar Google invloed op heeft met Google Carousel.
Op dit moment is Google Carousel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. Het zal echter een kwestie van tijd zijn voordat deze nieuwe functie van Google ook in Nederland actief is.
Google Hotel Finder goes mobile
In 2011 lanceerde Google de Google Hotel Finder. Via Google Hotel Finder ligt de focus vanzelfsprekend op het vinden van hotels. De zoekresultaten zijn onder andere te filteren op prijs, hotelklasse, gebruikersbeoordeling en locatie. Het is uiteraard ook mogelijk om te filteren op afstand van uw huidige locatie. Sinds kort is Google Hotel Finder ook uitermate geschikt om te gebruiken op de smartphone door simpelweg www.google.nl/hotels in te voeren in de browser. Om het boekingsproces nog sneller te laten verlopen, is het in de V.S. al mogelijk om de betaling met Google Wallet te voldoen. Met Google Flights (www.google.nl/flights) begeeft de zoekmachinegigant zich ook op het gebied van het vluchtverkeer.
Het jaar van Travel op Facebook
Facebook maakt er geen geheim van; in 2014 ligt de focus van het sociale netwerk op Travel. Het beursgenoteerde bedrijf is op zoek naar Travel sales professionals. Andy Pang van Facebook UK heeft laten weten dat travel een ´key sector focus´ is in 2014.
Het onlangs uitgerolde Graph Search lijkt slechts het begin te zijn van nieuwe mogelijkheden om Facebook in te zetten als marketinginstrument. Graph Search is een interne zoekfunctie van Facebook waarmee onder andere gezocht kan worden naar de specifieke interesses en/of activiteiten van mensen. Het voordeel op het gebied van Online Hotel Marketing is bijvoorbeeld het segmenteren van doelgroepen / (potentiele) gasten. Wat voor pagina’s liken uw Facebook fans nog meer? Wat zijn de interesses van de Facebook fans van mijn concullega? Deze waardevolle informatie maakt van Facebook Graph Search een kwantitatieve en kwalitatieve analysetool. Via https://nl-nl.facebook.com/about/graphsearch is het mogelijk om de Nederlandse Bètaversie te gebruiken. Het goed up-to-date houden van uw Facebook pagina en het verkrijgen van zoveel mogelijk relevante likes en check-ins, zorgt voor een betere vindbaarheid in de zoekresultaten van Facebook.
Daarnaast is Facebook druk bezig met het verbeteren van het gericht adverteren op Facebook. Door middel van een algoritme, moet het straks mogelijk zijn om te voorspellen welke mensen op het punt staan een reis te gaan boeken. Dit is uiteraard zeer waardevolle informatie voor adverteerders.
Place Pins
Onlangs lanceerde Pinterest een nieuw type Pin met de naam Place Pins. Met Place Pins kunnen gebruikers een locatie toevoegen aan hun pins. Zo kan een gast van uw hotel, een foto maken van de hotelkamer, op Pinterest zetten en daarbij de locatie van het hotel toevoegen. Met deze mogelijkheid kunnen gebruikers een overzichtelijk pinboard creëren voor reisplanning of het, letterlijk, in kaart brengen van hoogtepunten. De gecreëerde pinboards zijn vervolgens eenvoudig te delen. Op deze manier kunnen gebruikers bijvoorbeeld een pinboard maken van hoogtepunten in Amsterdam en dit delen met een vriend die volgende week naar Amsterdam gaat. Op dit moment zijn er, naast de promoted pins, nog geen mogelijkheden tot het plaatsen van advertenties in Place Pins. Het is echter niet uitgesloten dat er nog een vorm van Place Pins ads gaat komen.
TripAdvisor is booming
TripAdvisor heeft 260 miljoen unieke bezoekers per maand(!). De ontwikkelingen van Google en Facebook op het gebied van Travel zijn interessant maar lijken in vergelijking tot de aantallen van TripAdvisor nog in de kinderschoenen te staan. Door de Facebook integratie wil TripAdvisor het bereik van de reviewwebsite vergroten en de ervaring op de reviewwebsite sociaal en persoonlijk maken. Meer dan een derde van de reviews op TripAdvisor zijn geschreven door mensen die gebruik hebben gemaakt van hun Facebook login. Enige tijd geleden heeft Hotelierfocus al bericht over de toepassing TripConnect. Met deze toepassing kunnen hotels directe boekingen genereren via de website van TripAdvisor en daardoor besparen op commissiekosten.
Foto: d8nn / Shutterstock