Een korte hotel marketing update. Over het belang van een geoptimaliseerde vermelding op Yelp en Google+ Local en het vertalen van de website in meerdere talen. 

VERMELDING OP YELP
Met de komst van het nieuwe besturingsysteem iOS 6 voor de iPhone, is het voor hotels (en hun restaurants/bars) nu ook slim om hun vermelding op Yelp te optimaliseren. Google maps is namelijk bij het nieuwe systeem vervangen door de veelbesproken eigen kaarten van Apple. En aan deze kaarten van Apple, zijn de ‘business-vermeldingen’ van Yelp gekoppeld. Als gasten nu zoeken op een cafe, bar, restaurant of hotel in de buurt zal data van de Yelp website worden geladen. Daar wil je natuurlijk tussen staan!

VERTAAL DE WEBSITE
Onlangs lanceerde tweesterrenrestaurant Parkheuvel Rotterdam een Chinese versie van hun website. Volgens Patron Erik van Loo was het meteen een succes, elke dag hebben ze een of twee tafeltjes met Chinezen (bron: Misset Horeca).  De website van een hotel moet eigenlijk al helemaal in meerdere talen beschikbaar zijn. Niet alleen is het prettiger lezen voor de buitenlandse gast, ook wordt de website makkelijker gevonden in zoekopdrachten van deze gasten. Een Duitse vertaling is voor de meeste Nederlandse hotels eigenlijk gewoon een must. Frans en Spaans mogen bij een aantal hotels ook niet ontbreken. En voor de hotels die een stap voor willen lopen op de concurrentie: Vertalingen in het Chinees, Russisch en Portugees (Braziliaans) bieden de mogelijkheid om in te spelen op de snelst groeiende toeristen-groepen in Nederland.

GOOGLE+ LOCAL
Voor het geval er nog twijfels waren: Google speelt een steeds grotere rol in de online distributie van hotelkamers. Hun product Google Hotel Finder wordt steeds prominenter in de zoekresultaten geplaatst (zie screenshot). Hier kan geen enkele bezoeker omheen. Een geoptimaliseerde Google+ Local pagina is dan ook een absolute must. Hotels zullen er voor moeten zorgen dat ze ook hier goede reviews/recensies krijgen, aangezien deze worden getoond in Google Hotel Finder.