Om meer directe boekingen te realiseren zullen hotels continue hun website moeten verbeteren en eens in de zoveel tijd een compleet nieuwe website moeten lanceren met de nieuwste technieken. Maar hoe maak je de perfecte website voor jouw hotel? Allereerst is het cruciaal om te kijken voor wie je de website maakt!

Veel hotels beginnen op de volgende manier aan het proces van het bouwen van een nieuwe website:

“Wij willen deze content er op hebben”
“Dit vinden wij mooie websites”
“Dit willen we op onze website vertellen”
“Wij willen deze kleuren”
“Wij willen deze foto’s er op hebben staan”

Of soms hoor je zelfs (overtuigd door zogenaamde SEO-guru’s):

“Voor Google willen we teksten vol met keywords op de website”

Nu is de vraag: Hoeveel nachten zullen ‘wij’, ‘we’ en ‘Google’ op de nieuwe website boeken? Juist, geen enkele nacht….

De beste websites worden gebouwd door puur vanuit de gast te denken. Het beste zou zelfs zijn om gasten actief te betrekken bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Laat gasten bijvoorbeeld verschillende websites (bv. van concurrenten) zien en vraag wat ze goed en slecht vinden. Hierdoor kan je de (volgens de gast) beste elementen van de verschillende websites, combineren op je eigen website.  Vaak genoeg wordt er echter eerst een website ontwikkeld vanuit de ‘wij,we, google-gedachte’ en daarna pas aan gasten/derden gevraagd of ze nog feedback hebben…. Uiteraard veel te laat om nog drastische aanpassingen te kunnen doorvoeren.

Foto: Rawpixel.com / Shutterstock