Marketing is vaak het ondergeschoven kindje binnen het hotel. Marketing vormt echter de basis van elke organisatie en gaat veel verder dan het verzinnen van een leuke promotie of het adverteren in de buurtkrant. Hieronder tien (eigenlijk iets meer…) cruciale vragen die hotel marketeers moeten kunnen beantwoorden. 

 

1)      WAT ZIJN ONZE SPECIFIEKE DOELGROEPEN?

Wat komen onze doelgroepen doen? Waarom boeken ze een accommodatie? Welke faciliteiten en services verwachten ze bij hun accommodatie? Wat zijn de demografische kenmerken?

2)      WAT IS ONZE STRATEGIE EN WAARDEPROPOSITIE?

Wat is onze (unieke) positionering? Hoe kunnen we over een langere termijn waarde bieden aan onze specifieke doelgroepen? Wat is onze marketingbelofte? Welk imago willen we hebben? Wat zijn onze sterke en zwakke punten en met welke externe kansen en bedreigingen hebben we te maken (SWOT analyse)? Wie zijn onze concurrenten? Wat is onze prijsstrategie?

3)      WAT IS ONZE CULTUUR?

Wat zijn de kernwaarden van de organisatie? Wat zijn de gemeenschappelijke doelen? Welke interne richtlijnen worden er gebruikt? Welke karaktereigenschappen moet het personeel bezitten?  Hoe worden alle stakeholders betrokken in de organisatie? Hoe moet onze organisatie door de stakeholders worden gezien?

4)      HOE KUNNEN WE ONZE MARKETINGBELOFTE WAARMAKEN EN VERWACHTINGEN OVERTREFFEN?

Hoe waarborgen we een constante kwaliteit van onze faciliteiten en services? Hoe creëren we een WOW-effect? Hoe kunnen we gasten verrassen? Welke onderdelen kunnen we succesvol ‘under-sellen’?

5)      HOE EN OP WELKE KANALEN COMMUNICEREN WE ONZE MARKETINGBELOFTE?

Hoe presenteren we onze waardepropositie? Hoe kunnen we onze belofte duidelijk onderscheiden van die van de concurrenten? Hoe creëren we de juiste verwachtingen (niet te hoge verwachtingen!)? Op welke kanalen zitten onze doelgroepen?

6)      WELKE DISTRIBUTIEKANALEN MOETEN WE GEBRUIKEN?

Welke distributiekanalen zijn het meest efficiënt en effectief? Hoe boeken onze doelgroepen? Passen de distributiekanalen bij het imago dat we willen hebben?

7)      HOE VERANDEREN WE GASTEN IN AMBASSADEURS?

Hoe zorgen we er voor dat gasten ons aanbevelen? Hoe zorgen we er voor dat ze over ons gaan vertellen op recensiewebsites en social media?

8)      HOE METEN EN ANALYSEREN WE ONZE MARKETINGACTIVITEITEN?

Wat zijn de meest winstgevende kanalen?  Wat is de conversie op onze eigen website? Wat is de ROI van onze online campagnes?

9)      WAT DOEN WE OM CONSTANT TE VERBETEREN?

Hoe maken we processen efficiënter en effectiever? Hoe krijgen we optimale feedback van gasten? Hoe blijven we op de hoogte van veranderende behoeften en wensen van onze doelgroepen? Hoe blijven we op de hoogte van nieuwe mogelijkheden, technologieën  en ontwikkelingen in hotelproducten en services?

10)   VOOR WELKE MARKETINGACTIVITEITEN HEBBEN WE DERDE PARTIJEN NODIG?

Welke activiteiten behoren niet tot onze core business? Welke marketingactiviteiten kunnen we goedkoper / meer winstgevend / efficiënter / effectiever uitbesteden aan derde partijen? Voor welke marketingactiviteiten beschikken we over te weinig interne kennis?

En deze lijst is natuurlijk nog lang niet compleet…

 

SHARE