Tripadvisor heeft een nieuw initiatief gelanceerd, waarbij voor consumenten zeer handig wordt ingespeeld op dynamic pricing / revenue management. Op Tingo.com kunnen nu hotel boekingen worden gemaakt waarbij de consument automatisch geld teruggestort krijgt als de prijs van de geboekte kamer nog zakt.

Tingo.com maakt gebruik van de grote database van Expedia. Zodra een hotel voor een specifieke datum de prijzen voor een kamer verlaagt, annuleert Tingo.com de gemaakte boekingen voor die specifieke datum, om het vervolgens tegen de lagere prijs weer te boeken. Dit betekent dat revenue managers nu extra omzet gaan verliezen als ze besluiten om prijzen voor een specifieke datum te verlagen in de hoop extra reserveringen binnen te halen.

Indien deze service een standaard gaat worden voor boekingwebsites, zal actieve revenue management een heel stuk minder effectief zijn en worden accurate voorspellingsmodellen voor bezetting/vraag al helemaal cruciaal. Tussentijdse prijsverlagingen gaan dan automatisch gepaard met omzetverlies.

Hoe gaat jouw hotel hiermee om? Gevolgen voor samenwerking met Expedia? Meer non-refundable prijzen? Discussieer met collega hoteliers op onze nieuwe Linkedin groep http://www.linkedin.com/groups?gid=4189635

 

Foto: Minerva Studio / Shutterstock