Op 27 mei opende het Mint Hotel in Amsterdam haar deuren. Hotelierfocus vroeg aan Caroline Receveur (General Manager) en Herman van de Vliet (Commercial Manager) hoe zij het Mint Hotel in de Amsterdamse hotelmarkt hebben geplaatst. Een uniek gebouw op een prominente locatie, een sterke band met de locale markt en de actieve rol op de social media gaven Mint Hotel Amsterdam meteen een goede start.


MINT HOTELS

Het Britse hotelmerk Mint Hotels, voormalig ‘City Inn’, werd opgericht door David and Sandy Orr. In 1995 startten zij hun eerste hotel en bouwden Mint Hotels in de jaren daarna vervolgens uit naar een hotelketen met 8 vestigingen. Amsterdam is nu hun eerste vestiging buiten Groot Brittannië.

Caroline Receveur:Bij Mint Hotels staat de gast op de aller-, allereerste plaats en dat zie je in alles. Bij het ontwerp van het hotel is voor elk aspect vanuit het oogpunt van de gast gekeken. We vroegen ons bij elk detail af wat de gast prettig zou vinden. Zo hebben alle verdiepingen bijvoorbeeld floor-to-ceiling ramen om zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te krijgen. Een ander voorbeeld is dat elke kamer beschikt over een iMac TV/computer.”

Mint Hotel Amsterdam

 

 

MARKETING

Een (in Nederland) relatief onbekend hotelmerk in de zeer competitieve Amsterdamse hotelmarkt. Hoe heeft het Mint Hotel zich gepositioneerd?

Herman van de Vliet:Door onze locatie dichtbij het Centraal Station, in combinatie met een groot en opvallend gebouw, hebben we Mint Hotel bijna letterlijk in de markt gepositioneerd. Daarnaast had Mint Hotels natuurlijk vanuit de vestigingen in Groot Brittannië al een grote customer base. Deze gasten hebben we meteen geïnformeerd over de nieuwe vestiging in Amsterdam. Via social media hebben we geprobeerd veel mond-tot-mond reclame te creëren voor het hotel. Hierbij heeft vooral de Sky Lounge erg geholpen, omdat het zo een unieke plek is in Amsterdam waar je 360° uitzicht hebt op de gehele stad. Er wordt veel over getweet en foto’s van het uitzicht online geplaatst.”

 

minthotelamsterdam4-150x150

CONNECTIE MET LOCALE MARKT

Mint Hotel betrekt locale kunstenaars bij het hotel en biedt de gelegenheid hun werken te presenteren in onder meer de Sky Lounge. Een van de exposities kreeg al aandacht op het populaire blog van Nalden.

Caroline Receveur:Mint Hotel moet een plek zijn voor zowel internationale reizigers al locals. Je moet hier meer beleven dan alleen een nacht, diner of drankje. We maken dan ook connecties met kunst, muziek en bijzondere artiesten. Vlak na de opening hadden wij bijvoorbeeld een samenwerking met het Holland Festival. In de hele maand juni ontvingen we alle artiesten en de organisatoren als gast. Hiermee was het Mint Hotel de woonkamer van het Holland Festival geworden en bouwden we al een sterke connectie met de locale markt.”

SOCIAL MEDIA EN RECENSIEWEBSITES

Het Mint Hotel is vanaf de start ook meteen aan de slag gegaan met online media zoals Twitter. Hun twitteraccount @MintHotelAdam laat duidelijk zien dat de focus op interactie met de gast ligt en Twitter dus vooral als communicatiekanaal wordt gebruikt. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het feedback-aspect van de sociale media.

Herman van de Vliet: “Waar het uiteindelijk om gaat is wat de gast van ons vindt. We volgen dagelijks wat mensen over ons schrijven op bijvoorbeeld Twitter en recensiewebsites. We leren van deze feedback en het geeft ons inzicht in hoe gasten ons zien ten opzichte van onze concurrenten.”.

Foto’s: Mint Hotel Amsterdam

Caroline Receveur Caroline Receveur
General Manager
Mint Hotel Amsterdam@CarolineRec

Herman van de Vliet Mint HotelHerman van de Vliet
Commercial Manager
Mint Hotel Amsterdam

@HermanvdVliet