De social media stunt van KLM in december 2010 is al op een aantal presentaties en congressen voorbij gekomen. In het onderstaande filmpje wordt kort weergegeven hoe KLM social media heeft ingezet. Waar veel bedrijven social media vooral gebruiken om informatie en aanbiedingen te ‘pushen’, laat KLM zien hoe social media óók toegepast kan worden. Let vooral op de reacties van de passagiers die verrast werden.


Natuurlijk zijn de passagiers blij omdat ze een kleinigheid krijgen (en er een camera op hun gezicht staat). Maar zouden ze niet vooral ook blij verrast zijn omdat ze worden herkend en er blijkbaar aandacht is besteed aan hun tweets of check-ins op Foursquare? Gasten die een hotel gaan volgen op Twitter, lid worden van de Facebook Fan Page, of inchecken via Foursquare geven al een positief signaal af aan het hotel. Pak dit signaal op en gebruik social media om uw gasten een nóg beter gevoel te geven. Niets is fijner voor een gast als hij of zij bij check-in/aankomst  in het hotel herkend wordt en met naam wordt begroet.

Foto: Lenka-Horavova / Shutterstock