Dit artikel komt uit het wetenschappelijk onderzoek ‘Pricedumping als medicijn tegen de crisis?’  uit 2009. Dit onderzoek was gericht op het analyseren van hotel strategieën tijdens een economische crisis.

BONUSSCHEMA’S
In een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten, Engeland en Australië, wordt er al vaak gebruik gemaakt van speciale bonusregelingen voor personeel. Het personeel krijgt een lager vast maandsalaris maar kan op basis van bepaalde criteria extra verdienen. Deze criteria kunnen onder meer de gerealiseerde omzet of een behaalde target zijn, maar ook de kwaliteit van de uitvoering van het werk. Ook kunnen bonussen gekoppeld worden aan het reduceren van kosten of teamprestaties. In de hotelindustrie wordt vooral gebruik gemaakt van winst en  verkoop gerelateerde bonusschema’s. Hotels kunnen er voor kiezen om het hele personeel of alleen het verkoopteam mee te laten delen in de winst.

BONUS VOOR UPGRADEN
Een voorbeeld van een bonusschema voor personeel van de reserveringsafdeling en receptiepersoneel is gebaseerd op het verkopen van duurdere kamertypes aan gasten. Vooral in een periode met veel lege kamers is dit een mogelijkheid om extra omzet te realiseren. Het personeel kan individueel of als team worden beloond voor het upgradenvan gasten. Een potentieel gevaar van het individueel belonen van personeelsleden is dat er onderling concurrentie ontstaat om een gast als eerst aan te spreken en een meer rendabele kamer te verkopen.

BONUS F&B AFDELING
Veel grote hotels beschikken over een of meerdere restaurants en bars. Voor het bedienend personeel is fooi van gasten al een extra vorm van inkomen. Zij zouden met bonusschema’s echter ook gestimuleerd kunnen worden om meer te verkopen. Het personeel kan proberen de meest rendabele gerechten en dranken te verkopen, en er voor zorgen dat gasten altijd wat te drinken hebben. Chefs in restaurants worden vaak beloond aan de hand van gerealiseerde kostenreducties of extra omzet van het restaurant. Chefs zullen gestimuleerd kunnen worden om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Dit moet echter ook weer niet ten koste gaan van de kwaliteit van het eten.

KOPPELING AAN KWALITEIT
Hotels kunnen ook op grond van de kwaliteit van uitgevoerde werkzaamheden of het leren van nieuwe vaardigheden, werknemers belonen. Hotelketen Accor Hotels bijvoorbeeld, past dit laatste toe bij het belonen van haar personeel. Variabele beloning voor personeel zou ook gekoppeld kunnen worden aan tevredenheidscores van gasten.

Foto: Joshua Resnick / Shutterstock