Voor het eerst sinds de huidige tekstadvertentie tijdens de lancering van Adwords in oktober 2000, voert Google een grote wijziging door. Deze week heeft Google een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij de tekstadvertenties 50% groter worden.

2e grote wijziging in 2016
Dit betekent dat Google hun 2e grote wijziging op de resultatenpagina doorvoert dit jaar. Eerder werden eind februari 2016 alle advertenties aan de rechterkant verwijderd. Hiervoor kwam een extra advertentie bovenaan voor terug.

ETA’s: Expanded Text Ads
ETA, dit is de nieuwe naam voor de grotere advertenties, die beschikbaar worden voor alle devices. Het nieuwe format is geoptimaliseerd voor mobile-first. Nog een teken aan de wand van Google dat mobile steeds belangrijker wordt.

adwords-eta-1
Er zijn 4 punten waarop de advertenties wijzigen. Dit zijn:

  • Er komt een extra titel beschikbaar (voorheen 1 titel)
  • De 2 huidige beschrijvingsregels van elk maximaal 35 tekens worden vervangen voor 1 beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.
  • De zichtbare url verandert, zoals we die nu kennen. Deze wordt namelijk automatisch ingeladen vanuit de ingevoerde ‘uiteindelijke url’.
  • Daarna kunnen er tot 2 padvelden aan worden toegevoegd van elk maximaal 15 tekens

adwords-eta-2
Gevolgen van de nieuwe ETA

As we speak wordt de ETA uitgerold door Google. Het kan zijn dat je deze advertenties al tegenkomt. De ETA’s worden nu nog aan ongeveer 20% van de mensen vertoond. Verwacht wordt dat dit na de zomer 100% zal zijn. Omdat de ETA’s een stuk groter zijn, zal de CTR (doorklikratio) gaan stijgen. Dit betekent nóg meer bezoekers via je advertentie en potentieel dus meer omzet.

Voor bureaus en bedrijven betekent dit wel een omschakeling. Naast de normale ads zullen nu ook de ETA’s gemanaged moeten worden. Daarnaast zullen de kosten vanwege de hogere CTR gaan stijgen. Niet vanwege de kosten per klik, maar wel het totale aantal kliks.

Gevolgen voor organische resultaten
Door het toevoegen van de extra advertentie zakten organische resultaten omlaag. De ETA’s zullen meer ruimte innemen op de resultatenpagina. Op het eerste oog zou dit betekenen dat de organische resultaten nog iets verder zullen zakken. Voorlopig doet Google hier nog geen uitspraken over. Duidelijk is wel dat aanwezigheid in Google Adwords een must is.

Expanded Text Ads zullen per juni 2016 beschikbaar zijn.

Foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com