Instagram is hot. Een visueel platform waar het draait om de creatieve context en een gepassioneerde community. Zie het als een soort online magazine waar inspireren en geïnspireerd worden centraal staat. De place to be voor lifestyle producten en services waaronder hotels. Wanneer is een account succesvol? Maak een goede start met de volgende 5 best practices.

1. Wees consistent
Net als alle andere social media accounts is het belangrijk om consistent te zijn. Begin er niet aan, omdat iedereen het doet. Het bijhouden van een nieuw kanaal kost tijd en energie. Kies er dan ook alleen voor wanneer het een toevoeging is op de brandstrategie van het hotel.

2. Een persoonlijke touch
Instagram biedt een platform met gepassioneerde gebruikers waarop persoonlijke momenten worden gedeeld. Raak betrokken met volgers door te reageren op foto’s en volgers terug te volgen. Waardeer de doelgroep door hun gedeelde ervaring te liken, bedanken of door hun foto’s te delen. Het delen van een post wordt ook wel een regram of repost genoemd. Meestal ervaren mensen het als een eer wanneer hun foto wordt gedeeld, maar toch is het belangrijk om van te voren eerst toestemming te vragen. Mensen willen niet alleen door een product of dienst gevolgd worden, maar door een human brand!

2016-05-13_1113

3. Deel een ervaring – en geen reclame
Instagram is geen sales channel! Plaats dus niet alleen features of aanbiedingen van het hotel. Net als dat personen ervaringen plaatsen is het ook belangrijk om als hotel ervaringen, mooie momenten en hoogtepunten te delen.

4. Visual storytelling
Instagram is interessant als het hotel goed visueel kan worden weergeven en er mooie foto’s beschikbaar zijn. Het helpt daarnaast om van te voren een aantal thema’s of categorieën te bepalen, zodat het makkelijker is om content te maken. Houd daarbij onderstaande richtlijnen in het achterhoofd bij het plaatsen van nieuwe content. Op die manier wordt er niet aan het doel van Instagram voorbij gegaan.

– Focus op creatieve content
– Houd het bericht eenvoudig
– Entertain
– Meer inspiratie, minder informatie

5. Vergeet de hashtags niet!
Meer bereik en meer volgers creëren? Vergeet dan niet hashtags te gebruiken. Maak gebruik van relevante tags bij de posts, zoals #hotel #roomservice #citytrip #food, #breakfast etc. Wanneer mensen zoeken op deze termen is de post sneller zichtbaar. Het helpt natuurlijk ook altijd om even bij andere merken te kijken hoe zij dit aanpakken.

 

Foto: Thomas Andreas / Shutterstock