Remarketing is iets waar iedereen (ongevraagd) mee te maken krijgt. Vaak zijn dit banners die u op de website voorbij ziet komen nadat u op een bepaalde website of pagina bent geweest. Dit noemen we remarketing in het displaynetwerk. Het is ook mogelijk om remarketing in te zetten in het zoeknetwerk.

Displaynetwerk vs Zoeknetwerk
Het lijkt een klein verschil, maar dat is het zeker niet. Waar het displaynetwerk bestaat uit partner websites van Google, kunt u het zoeknetwerk zien als Google zelf. Het netwerk waar u dus zelf actief zoekt. Remarketing in het displaynetwerk uit zich in banners op websites als Telegraaf.nl, Youtube.com en Buienradar.nl. Op deze websites is men niet op zoek, maar kan men wel opnieuw getriggerd worden door een banner.

RLSA: Remarketing for Search Listing Ads
Remarketing for search listing ads, kortweg RLSA, werkt iets anders. Hier targetten we mensen die actief zijn in het zoeknetwerk. Dit lijkt verwarrend. Daarom een praktijkvoorbeeld:

Michiel is op zoek naar een hotel in Amsterdam. Via Google.nl vindt hij een leuk, romantisch hotel voor hem en zijn vriendin. Hij heeft zijn kamer geselecteerd, komt in de boekingsmodule en bedenkt zich opeens dat hij op dat moment geen betaling kan uitvoeren. Een paar dagen later heeft hij met zijn vriendin overlegd en wilt hij gaan boeken. Hij is alleen de naam van het hotel vergeten. In Google typt hij ‘hotel in Amsterdam’ in.

Dankzij de instellingen van de RLSA campagne, worden alle verlaters uit de boekingsmodule in een aparte doelgroep geplaatst. Als deze mensen nogmaals in Google gaan zoeken, gaan we 50% meer bieden dan de normale Adwords campagne. Deze doelgroep is namelijk erg waardevol. Door deze bodaanpassing komt onze advertentie bovenaan te staan. Michiel ziet dit, herkent de naam van het hotel, klikt en rondt de boeking af. Zonder de RLSA campagne had de advertentie misschien niet bovenaan gestaan of misschien zelfs helemaal niet vertoond.

Resultaten
Door een bodaanpassing te doen, zullen de kosten per klik misschien iets stijgen. Maar is dit heel erg als de doelgroep op dat moment al verder is geweest dan de oriënterende fase? In onderstaand voorbeeld is te zien dat de resultaten het waard zijn.

Het doorklikpercentage (CTR) is iets hoger dan normaal. De kosten per klik (CPC) zijn iets hoger, 59 cent in de RLSA tegenover 42 cent in de ‘normale’ campagne. Vooral interessant: de kosten per conversie zijn bijna 2x zo laag: € 24,96 per conversie tegenover € 41,40 in de normale campagne. Ook het conversieratio is ruim 2x zo hoog. Oftewel, per klik betalen we iets meer, maar dat verdienen we ruim terug in het aantal conversies en de revenue die daaruit voortvloeit.

 

RLSA kan op deze manier een flinke boost geven aan uw online marketing.

 

Ingvar Bjork / Shutterstock