Focus- en functieverschuiving binnen Commerciële organisaties

Het onlangs door de HSMAI gelanceerde platform ‘RevenueProfs’ lijkt nadrukkelijk aan een  behoefte te voldoen. Zo hebben zich binnen twee weken meer dan 25 ‘Founding Members’ aangemeld. Ofwel de helft van het aantal beschikbare lidmaatschappen voor dit jaar. De animo lijkt verklaard te kunnen worden uit het feit dat het maken van de juiste commerciële afwegingen voor bedrijven van steeds meer complexe factoren afhankelijk is. Van Revenue Managers wordt verwacht dat zij deze factoren kunnen combineren, waardoor hun belang binnen de organisatiestructuur in snel tempo toeneemt. Op 19 maart a.s. vindt de eerste RevenueProfs Educational plaats met als thema ‘De impact van Online Reputation op Revenue’. Sprekers zijn de experts op dit gebied van Olery, TripAdvisor en KLM en de bijeenkomst is, dankzij de sponsoring van PriceMatch, bij uitzondering (op basis van beschikbaarheid) ook voor niet-leden toegankelijk.

“Geen dag te laat”
“Afgelopen week werd ons in London bij het HSMAI Revenue Management & Certification congres. heel snel duidelijk gemaakt dat de commerciële structuur en daarmee samenhangende taken en verantwoordelijkheden binnen veel Gastvrijheidorganisaties de komende jaren drastisch gaan veranderen” aldus Hans Poortvliet, managing Director HSMAI Nederland. “Met name de toepassing van Revenue Management (omzetoptimalisatie) wordt cruciaal voor iedere organisatie wil zij op termijn succesvol blijven. Ook van de (toekomstige) GM en CEO zal zonder meer verwacht worden dat hij/zij van deze complexe materie op de hoogte is. De kans dat de nieuwe generatie leidinggevenden juist uit deze gelederen gaat voortkomen lijkt dan ook meer dan aannemelijk. De aandacht die we met onze RevenueProfs activiteiten aan deze ontwikkelingen gaan geven komt dan ook geen dag te laat, want de ontwikkelingen zijn nauwelijks bij te houden.”

Revenue Manager een ‘nieuw’ vak apart
Hoewel de definitie van Revenue Management sinds haar introductie in de jaren ’90 van de vorige eeuw nagenoeg onveranderd is gebleven, is de dagelijkse toepassing in de praktijk een verschil van dag en nacht. De oorzaak hiervan moet met name gezocht worden in de toegenomen transparantie op internet. En daarmee de directe vergelijkingsmogelijkheden die consument en bedrijfsleven inmiddels tot hun beschikking hebben. “Denk bijvoorbeeld alleen al aan de reviews op Tripadvisor, de verbeterde systemen en de vele nieuwe online distributie kanalen. “Dit betekent dat de Revenue Manager van vandaag de dag o.a. specialist moet zijn, of heel snel worden, met betrekking tot Online Reputation, Systemen, Search en Distributie precies die focusgebieden die wij centraal stellen in onze programmering” aldus Rob van der Beek van Worldhotels en voorzitter van de RevenueProfs Taskforce.

19 maart: De impact van Online Reputation op Revenue
Op 19 maart a.s. vindt in Amsterdam de eerste RevenueProfs Educational plaats met als thema ‘De impact van Online Reputation op Revenue’ met de volgende (expert)sprekers op dit gebied: TripAdvisor (UK) – Helena Egan (Director of Industry relations), Olery – Jessica van Drongelen (Business Development Manager) en KLM – Jochem van Drimmelen (Online Reputation Manager & Social Media Advisor). Dankzij de sponsoring van PriceMatch is deze Educational gratis toegankelijk voor zowel leden als geïnteresseerden (vol = vol). Meer info: www.revenueprofs.nl

Foto: Pressmaster / Shutterstock