Om te voldoen aan de verhoogde verwachtingen van gasten, neemt het budget voor technologie toe en investeert een hotel dit jaar gemiddeld 4,9% van de revenue in IT. Met gemiddeld 6,6% zijn hotels in het middenklasse segment de grootste investeerders in hotel technologie. Budgetaccommodaties en luxe hotels investeren gemiddeld 3,5%. 

Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Hotel Lodging Technology enquête, uitgevoerd door het tijdschrift Hospitality Technology. Waar technologie voorheen alleen achter de schermen een waardevolle en ondersteunende rol speelde, is technologie nu een tastbaar onderdeel dat invloed heeft op de algemene hotelervaring van een gast. De onderstaande cijfers tonen aan dat mobiele klantgerichte oplossingen de hoogste prioriteit geniet (39,5%). Het toevoegen van meer bandbreedte (37,8%) is eveneens een prioriteit op het gebied van hoteltechnologie in 2015.

Investeringen in technologie door hotels

De toename van investeringen in technologie laat een verschuiving in het technologiebeleid van hotels zien. Het inzetten van IT om kosten te besparen, bijvoorbeeld door middel van clouddiensten, krijgt een lagere prioriteit dan het ontwikkelen van klantgerichte oplossingen.

hotel-key-app
Mobile-checkin: de sleutel naar de toekomst?

Ondanks de toenemende investeringen is een groot deel van de IT medewerkers (29%) van mening dat het niet haalbaar is voor hotels om te voldoen aan de verhoogde verwachtingen van gasten op het gebied van technologische vooruitgang in hotels.

Het onderzoek brengt ook de grootste uitdagingen volgens IT respondenten in kaart:

  1. 29% zegt dat gasten sneller technologische vooruitgang verwachten dan, redelijkerwijs, haalbaar is voor hotels
  2. 21% vindt het moeilijk om ROI op nieuwe technologieën goed te beheren
  3. 16% vindt dat er te weinig budget is vrijgemaakt voor IT
  4. 15% heeft te maken met een conservatieve bedrijfscultuur op het gebied van technologie
  5. 11% geeft aan niet over de juiste talenten te beschikken om de beste IT te leveren

De bovenstaande gegevens tonen de complexiteit van investeringen in technologie. Desondanks kunt u er als hotelier niet meer onderuit door te zeggen dat de bijbehorende complexiteit een reden is om niet te investeren in hotel technologie. Er zijn simpelweg te veel cruciale digitale contactmomenten met uw gast die van invloed zijn op de algehele gastbeleving. Daarnaast kan hotel technologie een waardevolle bijdrage leveren als onderscheidende factor van uw hotel.

Foto: agsandrew / Shutterstock