De trend van offline boekingen naar online boekingen heeft een bijkomend groot voordeel voor hotels: het boekingsproces is beter te meten en te analyseren. Hoteliers lopen echter enorm achter op dit gebied, terwijl OTA’s als Booking.com meester zijn in het meten en analyseren van data en op basis daarvan vele extra reserveringen kunnen genereren.

Hotel marketing is de laatste jaren compleet veranderd en veel hotels hebben moeite om de online ontwikkelingen bij te benen. Een van de redenen dat boekingwebsites een bijzonder groot marktaandeel hebben kunnen veroveren, ligt in het feit dat ze optimaal gebruikmaken van verzamelde data. Iets wat het overgrote merendeel van de hotels niet eens tot haar marketingactiviteiten ziet.

Een bedrijf als Booking.com meet en weet precies hoe gasten boeken. Ze kunnen miljoenen investeren in advertenties op Google omdat ze de exacte opbrengst kunnen meten. Aan de hand van tests en het meten van conversiepercentages weten ze precies hoe ze hun website moeten optimaliseren (bv. welke kleur moet de boekingsknop hebben? Hoe groot en op welke positie op de pagina?). De exacte layout en inhoud van hun website is niet gebaseerd op de smaak van de marketing officer of directie, maar op extensieve data analyses. Elke keer vragen zij zich af, hoe kunnen we het conversiepercentage nog meer verhogen (en dus meer reserveringen realiseren)?

Voor hoeveel marketing beslissingen gebruik jij data? Welke marketingactiviteiten meet je precies?  Weet je uberhaubt het conversiepercentage van jouw website (en dan hebben we het over de gehele website, niet alleen het boekingsproces!!)?

Als je geen conversiepercentage meet, start er nog vandaag mee!

Als je geen conversiepercentage meet, start er nog vandaag mee! Met een gratis tool als Google Analytics kun je dit binnen een paar stappen doen en kun je beslissingen maken die aantoonbaar tot meer winst of tot een kostenreductie leiden.

ADWORDS
Adverteer je op Google en je meet niet de exacte conversie? Durf dan ook niet meer te vragen wat de ROI (Return on Investment) van social media of andere activiteiten zijn… De ROI op Adwords-campagnes is perfect te meten en het is een absolute marketingblunder om dit niet te analyseren! Zo zullen veel hotels ontdekken dat het adverteren op generieke keywords eigenlijk relatief duur is en men het budget beter in andere marketingactiviteiten kan stoppen.

SOURCES
In een programma als Google Analytics is het ook mogelijk om per source (bron) een conversie te meten. Zo weet je of je de investeringen in die sources weer terug verdient. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kosten voor een Tripadvisor Business Listing, investeringen in SEO, maar ook links op andere websites en blogs.

MARKETINGACTIVITEITEN
Door het actief meten en analyseren van de conversie op de eigen website krijg je ook een beter inzicht in het succes van nieuwe marketingactiviteiten en veranderingen in marketingtactieken en mogelijke verbeterpunten. Leiden prijsverlagingen tot een hogere conversiepercentage? Wat is het succes van nieuwe marketingcampagnes, landingpages etc? Ligt het conversiepercentage voor bepaalde landen / gebieden significant lager (mogelijk te verhogen door de website te vertalen)?

Het niet meten en analyseren van conversie is een van de grootste fouten die hotels kunnen maken op het gebied van internet marketing.

CONVERSIE & FUNNELS
Door het meten van conversie en het maken van een ‘reserverings-funnel’ krijgen hotels ook inzicht in de effectiviteit van hun website en booking engine / reserveringssysteem. Hoeveel procent van de bezoekers komt uberhaubt op het reserveringssysteem (een goede en duidelijke ‘call to action’ op de website?). Hoeveel procent van de bezoekers begint aan het reserveringsproces, maar haakt af? Op welke pagina haken deze bezoekers af? Is het boekingsproces volledig geoptimaliseerd of ligt het conversiepercentage lager dan bij andere hotels?

Het niet meten en analyseren van conversie is een van de grootste fouten die hotels kunnen maken op het gebied van internet marketing. Het is een van de beste manieren om (als gevolg van de aanpassingen) meer directe boekingen te realiseren. Stel je voor hoeveel extra boekingen je genereert als je het conversiepercentage al met 0.5% kan verhogen, bijv. van 2,5% naar 3%. Het lijkt niet veel, maar komt neer op 20% meer directe reserveringen!

Hoe hoog is jouw conversiepercentage? Hoeveel procent van de bezoekers haakt af in het reserveringsproces? Met welk programma meet jij de conversie? Discussieer mee in de Hotelierfocus Linkedin Groep!

SHARE