In de laatste paar maanden zijn veel nieuwe mobiele applicaties (‘apps’) van hotels en hotelketens op de markt gebracht voor onder meer de iPhone en de iPad. Hotelierfocus.nl heeft een aantal van deze hotel apps uitgeprobeerd. De meest opvallende apps worden hieronder besproken (klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave van de apps).

UNIEKE CONTENT EN FEATURES?

Hotel Apps

Een aantal hotels biedt vrijwel dezelfde content in hun app als op de hotel website. In The Westin NY app wordt bijvoorbeeld een beschrijving gegeven van het hotel, de kamers, het restaurant etc en worden foto’s/videos getoond van het hotel. De toegevoegde waarde van de app is daardoor niet helemaal duidelijk. Hoewel een app  (op een mobiel/tablet) makkelijker te navigeren is dan een website en content eventueel ook offline kan worden aangeboden, kan worden afgevraagd hoeveel gasten hiervan gebruik gaan maken.

Hotel en Landgoed Duin & Kruidberg gaat een stap verder door de content te presenteren in een wat interactievere vorm van een digitaal tijdschrift. Gebruikers ‘bladeren’ door de content en kunnen naar verschillende secties navigeren. In een aantal secties wordt extra content aangeboden, bijvoorbeeld in de restaurant sectie (De Vrienden van Jacob), waar een recept wordt gedeeld met de app gebruikers.

 

DE APP ALS CONCIERGE FUNCTIE

Diverse hotel apps zijn vooral gericht op het presenteren van informatie en tips over de directe omgeving. De app van Ushuaia Beach Hotel bijvoorbeeld, geeft informatie over zowel het hotel als events en de omgeving (Ibiza) op een stijlvolle maar ook efficiente manier.

De InterContinental app komt echter het meest in de buurt van een digitale concierge voor de hotelgasten. Voor elke vestiging is een aparte sectie gecreeerd waar de lokale concierge op een interactieve manier informatie, (insider) tips en suggesties geeft over de omgeving. De concierge introduceert zichzelf en de omgeving door middel van een video.

intercontinentalHoewel informatie over de omgeving en insider tips waarde kunnen toevoegen aan de hotel app, is het niet helemaal uniek. Van elke stad/omgeving zijn tegenwoordig gratis reisgids-apps te downloaden. Het presenteren van unieke content is daardoor heel moeilijk, wel kunnen de hotels focussen op het aanbieden van zoveel mogelijk relevante content voor hun gasten/doelgroepen.

UNIEKE FEATURES

W Hotels heeft haar unieke concept vertaald naar een unieke app. Met een muziek kanaal, een online store om W-products te kopen en per stad tips over fashion, muziek en design, vertegenwoordigt de app meer een lifestyle dan alleen een bron voor informatie. Via de app kan ook room service besteld worden. Een nadeel is wel dat alle content via internet wordt gedownload en daardoor langer moet worden gewacht.

wmusic

 

 

Het Okura Hotel Amsterdam weet weer op andere manieren waarde toe te voegen met de app. Evelien van Riel van Okura Hotel over de app: “De app is in de eerste plaats ontwikkeld als tool om extra service te leveren aan onze gasten, daarom bieden we het ook gratis aan in de app store. Okura Hotel wil continu blijven innoveren en vernieuwen en een app past heel goed in die filosofie.

Via hotelservices kan de gast direct bellen met verschillende afdelingen (Concierge, Housekeeping etc). Okura Culinary bestaat onder meer uit een video en een blog van de Chef van Ciel Bleu (Onno Kokmeijer). Een leuke feature van de app is de sectie met ingesproken Nederlandse zinnen die gebruikt kunnen worden als instructie voor de taxi chauffeur. Het meest unieke van de Okura app is waarschijnlijk het Jet lag programma. Van Riel: “De meeste enthousiaste reacties krijgen we over het jet lag programma. Veel reizigers hebben hier last van en met een paar simpele stappen krijg je via de app een op maat gemaakt advies om zo snel mogelijk te herstellen.”

APPS ALLEEN VOOR GROTE HOTEL(KETEN)S?

Steeds meer individuele kleine hotels vinden een manier om een app op de markt te brengen. Hotel en Restaurant Daaldersplaats in Sneek (12 kamers!) bracht bijvoorbeeld een eigen app uit voor Android…

Foto: GaudiLab / Shutterstock.com