We hebben een lijst samengesteld van Nederlandse hotels en hotelketens die zich onderscheiden door innovaties, unieke concepten of creatieve marketing. Deze ‘inspiratie lijst’ zal continu worden bijgewerkt.  Welke hotels horen hier nog meer op? Laat het ons weten!

TOWNHOUSE HOTEL  (MAASTRICHT)
Winnaars van de Dutch Hotel Award 2011 en Best New Hotel Concept 2009. Townhouse Hotel lanceerde het  ‘I-soep‘ concept tijdens de finale van DHA. Een persoonlijke benadering op Twitter met het Townhouse team op de achtergrond. Tweets voornamelijk gericht op events en happenings in Maastricht en omgeving.

POSTILLION HOTELS
Postillion Hotels presenteert zich als de plek ‘to meet, work and stay’. Hotels zijn uitgerust met business points waar werkplekken per uur gehuurd kunnen worden. ‘All you can meet’ is hun slogan, waarmee ze de hotels niet alleen als accommodatie maar ook als ontmoetingsplek positioneren. Finalist Dutch Hotel Award in 2011.

LLOYD HOTEL  (AMSTERDAM)
Het Lloyd Hotel is gevestigd in een vrijstaand monument uit 1921. Om iedereen een kans te bieden bij het hotel te verblijven, zijn er kamers van 1 tot 5 sterren niveau. Focus op Dutch design. Meer dan veertig designers en kunstenaars werkten aan het interieur. Daarnaast dient het hotel als een ‘cultural embassy’.

PINCOFFS HOTEL (ROTTERDAM)
Hotel Pincoffs is meer dan een boutique hotel, Pincoffs is een ervaring. Best beoordeelde hotel in Rotterdam en lovende persrecensies. Interactief met een weblog en Pincoffs TV (video’s van het hotel). Creatieve marketing, veel PR. Maatschappelijke bijdrage: Plant uw eigen boom in Panama.

SANDTON HOTELS
Top in creatieve marketing en maatschappelijke betrokkenheid: Hotel de Toekomst serie op televisie (RTL), Het Glazen Hotel in Eindhoven (voor Serious Request). Van een probleem maken zij een kans (IJsselhotel in Deventer omringd door water). Ondersteunen actief het Medical Knowledge Institute (Zuid-Afrika).

HOTEL CASA 400 (AMSTERDAM)
Best Hospitality Concept in 2010. Modern en duurzaam ingericht hotel. Een van de succesvolste hotels in het gebruik van social media. Veel nieuwe concepten en initiatieven, zoals laptop-lounge en open koffie. Veel aandacht voor promotie directe omgeving. Maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid hoog in het vaandel. Casa 400 is meer dan accommodatie.

HAMPSHIRE HOTELS
Creatieve marketing: Een Fietstour van 60 dagen langs alle hotels. Fietser doet verslag via social media van de mooiste plekken in Benelux (promotie binnenlandse vakantie) en natuurlijk de Hampshire Hotels. Met creatie van ‘Helen van Hampshire’  een verpersoonlijkt centraal aanspreekpunt voor de zakelijke markt.

CITIZEN M (AMSTERDAM)
Travelers’ Choice winnaar voor meest trendy hotel in de wereld. Heel innovatief concept. Van de kamerinrichting tot de marketing, alles wordt anders aangepakt. Meer een lifestyle dan een hotel. Richten zich op de internationale, reislustige, moderne ‘citizens’.

HOTEL V (AMSTERDAM)
Hotel V biedt niet alleen accommodatie en de gebruikelijke service aan gasten. Zij bieden een experience. Hotel V wijst gasten op de funky en trendy dingen in Amsterdam en gebruikt onder meer social media om dit te communiceren. Hip en onderscheidend design. Veel focus op eco-friendly en fair trade producten. Slogan: From Amsterdam with loVe.

HOTELGROEP TEXEL
Twee hotels op Texel; Hotel de Lindeboom en Hotel Greenside. Gebruiken het beste van Texel in hun marketing. Hun slogan: Proef en Ervaar Texel. Agenda met laatste evenementen, fotowedstrijden en unieke arrangementen. Ook deze hotels bieden een ervaring en niet alleen accommodatie.

BACKSTAGE HOTEL (AMSTERDAM)
Meer onderscheidend dan het Backstage hotel kom je niet vaak tegen. Heel het hotel staat in het teken van een thema: muziek. De marketing en inrichting van het hotel zijn allemaal in lijn hiermee. Als muzikant of band wil je hier overnachten.


 

Foto: Everyting / Shutterstock