Het valt op dat veel hotel managers en hospitality-consultants de ‘bezettingsgraad’ als het belangrijkste cijfer zien voor het meten van succes. De variabele ‘REVPAR’ geeft echter een veel betrouwbaarder beeld dan de bezettingsgraad.

Zo was de volgende uitspraak te lezen in een artikel in het NRC Handelsblad (naar aanleiding van het verschijnen van het HOSTA 2010 rapport):

“Voor 2010 en 2011 zullen de hotels gebrand zijn op het opkrikken van hun bezettingsgraad. De kamerprijs geleidelijk terugbrengen naar een hoger, meer winstgevend niveau is van latere zorg’.

Hoe kunnen bezettingsgraad en kamerprijs zo los van elkaar gezien worden? Zowel bezettingsgraad als kamerprijs zijn interessante factoren om het succes te analyseren, maar het is juist de interactie tussen deze twee variabelen die het belangrijkst is: REVPAR. De Revenue Per Available Room (of de omzet per beschikbare kamer) geeft het meest betrouwbare beeld.

Bezettingsgraad bijvoorbeeld, kan (op korte termijn) makkelijk beïnvloed worden door de prijs drastisch naar beneden te doen. Een hoge bezettingsgraad alleen zegt dus nog niets. Evenals een hoge kamerprijs niets zegt. Want als de kamers weinig geboekt worden, levert het alsnog weinig omzet op. Juist de combinatie van deze twee variabelen (de REVPAR) laat blijken of het hotel betere resultaten boekt.

REVPAR BEREKENEN
Voor de volledigheid, REVPAR kan op een van de volgende manieren berekend worden:
REVPAR=  totale kameromzet / beschikbare kamers, of
REVPAR= bezettingsgraad * ADR (average daily rate)

Foto: TristanBM / Shutterstock